SØSIDEN

Fragt- og passagertransport på den historiske kystsejlads er nu i udbud. Det kan føre til, at et eller flere andre rederier vinder koncessionen fra nytår 2020..

I 125 år er broderfolkets sejlende rygrad blevet betjent af rederierne, der i dag er samlet i Hurtigruten. Navnet er et verdenskendt varemærke og kaldes deroppe som noget af det "norskeste af det norske".

Om godt to år kan det være slut med Hurtigrutens kombi-sejlads med fragt og passagerer. Baggrunden er, at fragt- og lokaltrafik-delen af besejlingen er i koncession. Den skal med kontraktlige mellemrum fornyes. Den gældende koncession udløber til nytår 2020, men kan evt. forlænges et år.

Ligesom vi kender det lokalt fra ruterne Spodsbjerg-Tårs og Bøjden-Fynshav opstiller staten en række betingelser, som koncessionshaveren skal opfylde. Det kan fx være anløbssteder, antal afgange og skibenes kapacitet til passagerer, biler og fragt.

Udbudet til den kommende betjening af - som ruten hedder officielt - kystsejladsen Bergen-Kirkenes-Bergen kom for et par uger siden. Udbudet lyder bl. a. på, at operationen af sejladsen i fremtiden deles op i flere etaper. Det skyldes, at også mindre rederier kan byde ind i en sammenhæng. samt internationale regler for konkurrenceforvridende statsstøtte til transport.

Bedste pris og service

Overordnet handler udbudet om at tilbyde den bedste mulige pris og service for kunderne. Sådan er det også ved udbud af sejlads i Danmark.

Koncessionen på kystruten omfatter kun sejlads med lokalpassagerer og fragt. At kystforbindelsen i Hurtigrutens regi har udviklet sig til en af Norges største turistmagneter, er den statslige aftale uvedkommende.

I dag trækker turist-delen af ruten den største del af omsætningen. Det ses også på formgivningen af skibene. De bliver stadig større og mere indrettet a la krydstogtskib. Hvis kun statens betingelser om fragt og lokale passager skal opfyldes, kan et bydende rederi klare sig med skibe i størrelse som Hurtigrutens ældste og mindste m/s Lofoten, vurderer sagkyndige.

Statsmillioner i støtte

I udbuddet ligger også gode statsmillioner og venter. Alene sidste år fik Hurtigruten over en halv milliard danske kroner i tilskud. Det svarer til en femtedel af indtægterne på kystsejladsen.

Hurtigrutens koncernchef, Daniel Skjeldam, har tidligere til flere medier givet udtryk for, at rederiet ikke vil byde på sejladsen for enhver pris. Koncernchefen kan godt forestille sig, at udbudet kan ende med, at Hurtigruten fortsætter med udelukkende turist-trafik og dropper nogle af de havne, som dagens koncession kræver daglige anløb til. Dermed kan ruten nøjes med at anløbe byer, som oplevelsesmæssigt og dermed økonomisk er mest interessante for rederiet.

I de senere år er Hurtigruten også budt kamp på hjemembanen af globale krydstogt-rederier. Nogle af dem udgår fra København og sejler ind i to-tre udvalgte og særlig naturskønne fjorde og farvande til konkurrencedygtige priser.

I forbindelse med udbudet har flere andre rederier tilkendegivet, at de kunne have interesse i at besejle en eller flere af de udbudte etaper. Nogle af dem er passager-rederier velkendte med norsk farvand - fx kæmper som Torghatten og Fjord1. Og her taler vi ikke om store færgerederier i sydfynsk målestok. Hvert af de to rederier driver flere snese færgeruter i Norge. Også udenlandske rederier er nævnt som interesserede i at gøre kontrakt med Norges trafikministerium, Samferdselsdepartementet.

- Vi oplever betydelig interesse fra potentielle tilbydere, siger samfærdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Fremskridtspartiet.

- Hurtigruten vil bestå

Kommunikationschef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege siger om rutens fremtid:

- Vi arbejder nu med detaljerne og alle mulige alternativer. Det eneste, som er 100 pct. sikkert er, at Hurtigruten kommer til fortsat at sejle langs kysten af Norge - med eller uden en aftale med staten. Det kan vi love vore gæster både i Danmark og i resten af verden. Hurtigruten vil ikke forsvinde, fastslår kommunikationschefen overfor Søsiden:

- Vi vil fortsætte med at give alle andre aktører knaldhård konkurrence, ligesom vi konkurrerer med udenlandske cruise-redererier dag. Ingen kender Norskekysten så godt som Hurtigruten, lyder det fra Rune Thomas Ege.

Søslaget om Norskekysten er skudt igang.

 

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
VIDEO: Hurtigruten er Norskekystens puls gennem 125 år

VIDEO: Hurtigruten er Norskekystens puls gennem 125 år

FAKTA: Verdens længste uafbrudte tv-program sendt fra skib

FAKTA: Verdens længste uafbrudte tv-program sendt fra skib

FAKTA: Elleve skibe sejler døgnet rundt, året rundt

FAKTA: Elleve skibe sejler døgnet rundt, året rundt