SØSIDEN

Konstruktionen af Nordisk Folkebåd er et resultat af en konkurrence udskrevet af Skandinavisk Sejleforbund i 1940-41. Kravet var, at båden skulle være sødygtig, egnet til både langtur og kapsejlads, billig samt nem at bygge. 

Til konkurrencen indkom 58 forslag, men ingen af dem var efter komiteens skøn fuldkomne. De fire bedste, heraf to danske, blev koordineret til den endelige udformning af den svenske konstruktør Tord Sundén. Han tegnede senere IF-båden.

Første folkebåd blev søsat i Sverige i 1942. En af verdens ældste folkebåde er FD-2 Gill søsat i 1942 og pt. udstillet på lystsejladsmuseet i Svendborg. Den indgår også i museets sejlende flåde (billedet). 

De første mange hundrede Folkebåde blev bygget i træ med træmast. I 1977 blev der åbnet for bygning af Folkebåde i glasfiber. I 2000 blev mast af aluminium godkendt i klassen. 

Støbeformen til glasfiberbåden blev skabt på basis af træ-folkebåden FD541 Tibbe. Den står i dag i den permanente udstilling på lystsejladsmuseet i Svendborg. Tibbe er således alle glasfiber-Folkebådes moder.

I Danmark er der bygget over 1100 Folkebåde, langt de fleste af glasfiber på Folkebådscentralen i Kerteminde. Træ-Folkebåde er bygget hos bl. a. bådebyggerne Lind i Middelfart, Kaae i Svendborg og Walsted på Thurø. I Sverige er der bygget ca. 1500 folkebåde, i Finland ca. 450 og i Tyskland ca. 800. I alt er der bygget ca. 4000 folkebåde.

I dag fremstilles glasfiber-folkebåden på Polar Yacht Manufactory i Pärnu i Estland. Salget sker via Folkboat Central i Hamborg. Båden leveres i udgaverne standard, komfort og luksus. Brugtpriser på glasfiber-Folkebåde begynder ved omkring 50.000 kr.

Hoveddata: Langkølet, klinkbygget sejlbåd med fire køjer. Længde 7.68 m (godt 25 fod), bredde 2,2 m, sejlareal 24 kvm, dybgang 1,2 m, vægt 1930 kg, heraf jernkøl 1040 kg. Folkebåde må efter reglerne kun føre storsejl og fok. Båden kan udstyres med påhængsmotor. Ingen selvlæns i cockpit.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
Folkebåden 75 år: Det enkle giver frihed til at nyde sejladsen

Folkebåden 75 år: Det enkle giver frihed til at nyde sejladsen

Sydfynsk kapsejler med trailer: - Jeg når syv-otte stævner på en sæson

Sydfynsk kapsejler med trailer: - Jeg når syv-otte stævner på en sæson

Rudkøbing-sejler har sejlet i samme Folkebåd i 50 år

Rudkøbing-sejler har sejlet i samme Folkebåd i 50 år