SØSIDEN

Christer Strandell er vild med damp og fik lige brug for at dokke sin kulpram hos Petersen & Sørensen på Frederiksøen.

Den svenske filmmand Christer Strandell er vild med damp. Så draget, at han i 18 år har ejet sin egen damper. Et fartøj med en lang, fynsk historie.

Med en pram på slæb sejlede Christer Strandell forleden fra hjemhavnen på den svenske Østersø-kyst for at hente kul i Vejle. Undervejs var han et smut omkring Odense, hvor damperen har en fortid. Det vender vi tilbage til.

I disse dage ligger den tidligere isbryder og bugserbåd på Frederiksøen i Svendborg. Her vækker den med sin markante skorstensprofil betydelig opsigt.

Kullene kommer til Svendborg

- Vi har droppet turen til Vejle. Nu bliver kullene transporteret til Svendborg. Så tager vi dem på her, forklarer Christer Strandell til avisen.

Når ejeren af den 87 år gamle, dampdrevne Stockvik har gjort fast i Svendborg i nogle dage, skyldes det et problem med damperens pram. Undervejs blev der konstateret en mindre læk. Prammen tog vand ind. Huller skulle tætnes, og det krævede en tur på det tørre.

Den kunne lige klemmes ind

Nærmeste mulige sted for den operation var Petersen & Sørensens flydedok i Svendborg. Her lykkedes det med fynd og klem at presse prammen ind.

Når det kneb med pladsen, skyldes det, at det 90 meter lange Nielsen & Bresling-ejede Svendborg-skib, Birthe Bres i forvejen lå inddokket.

- Den venter på reservedele, oplyser værftets dokmester, David Larsen.

Stockviks ejer satser på at dampe af fra Svendborg sidst på ugen. Efter de aktuelle planer bliver det fredag. Fra Svendborg går sejladsen syd om Sverige og hjem.

Bygget i Danmark

Damperen har naturligt nok en lang historie. Leveret fra Frederikshavns Værft i 1931 er den søsat på et tidspunkt, da damp på nybygningssiden var hårdt trængt af dieseldrevet maskineri.

Damperen er af samme årgang som fx Sydfyenske Dampskibsselskabs legendariske, Svendborg-byggede Mjølner. Den er forlængst skrottet. Mjølner sluttede i 1970 på ruten Lohals-Korsør og blev Danmarks sidste dampdrevne bilfærge i daglig drift.

Fynsk bånd på skorstenen

Navngivet Sct. Knud blev den nu svenske damper i sin tid leveret til Odense Havn. Om bord var der også indrettet en mahogni-apteret salon til havnevæsenets møder.

Damperen har holdt Odenses kanal og fjord isfri til sejlads og bl. a. også håndteret adskillige nybygninger fra A. P. Møllers daværende Odense Stålskibsværft. Som et historisk bånd til den fynske fortid bærer damperen stadig Odense-liljen som mærke på sin høje, tykke skorsten.

I 1959 var tiden løbet fra havnens damper. Efter næsten 30 års tjeneste i Odense blev Sct. Knud solgt til den lokale skrotvirksomhed H. E. Hansen. Skærebrænderne truede. Men et års tid efter skiftede damperen ejer til havnemyndigheden i Fowey, Sydengland. Her fik den ti års tjeneste som St. Canute. Siden kom damperen videre til museet i Exeter, også Sydengland.

Museet forsømte sit Fyn-historiske klenodie. Forfaldet førte til nyt ejerskifte

- Jeg er vild med det

I 1999 blev damperen overtaget af den nuværende reder Christer Strandell. Den 60-årige svensker producerer film og ejer også en bedding, der kan bære en gammel damper. Sammen med sine sønner indledte Christer Strandell en renovering af det gamle stålskib. Tonsvis af rustne nitter, plader og rør blev skiftet.

Om bord i Svendborg fik avisens udsendte vist plancher med fotos af renoveringen. Det lignende ikke noget, der var en overstået på en weekend.

- Jeg er grebet af det. Vild med det. Måske er jeg lidt forrykt, forklarer Christer Strandell.

Damperens data

Stockvik af Stocka er 28 meter lang, 7,7 meter bred og stikker omkring tre meter midtskibs.

Trækkraften er en tregangs dampmaskine fremstillet på Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri. Maskinen yder omkring 550 heste ved 125 omdrejninger i minuttet.

  • Nielsen_Søren_S

    Af:

    Redaktør og reporter på Fyns Amts Avis’ og FAA.dk’s Søsiden og Koøjet. Tekst, foto, video og web fra den maritime verden - primært ved og i Det Sydfynske Øhav, men også fra nationalt og internationalt farvand. Faglært journalist i 1973. Siden 1976 ansat på Fyns Amts Avis i Svendborg. Redaktionschef i 25 år. Ansvarsområder: Bl. a. redigering, design, redaktionel teknik og avisplanlægning. Debatredaktør 2012-2016. Født i Aalborg, bosat på Langeland. Aktiv i en håndfuld maritime foreninger. Har rundet Kap Horn i verdens største sejlskib. Forfatter til bogen “Øhavsfærger".

Mere om emnet

Se alle
1
Godt nyt for havnekikkere: Damperen bliver et par uger mere

Godt nyt for havnekikkere: Damperen bliver et par uger mere