Log ind

Letbanen: Bagstræbernes fortrop

Letbanen: Bagstræbernes fortrop
Af: Kasper Westh, Vægtens Kvarter 79, Odense SØ - formand for SF-Odense

Min næsten navnefælle Tonny Vest har begået et læserbrev i FS 5. april, hvor han lover, at hvis Liberal Alliance får 15 mandater i byrådet, vil anlæg af Odenses letbane blive stoppet. Bortset fra, at sandsynligheden for at han vil blive holdt op på det løfte, ikke er eksisterende, så er det jo godt, at de politiske fronter tegnes op inden et valg.

Liberal Alliance har hermed meldt sig som bagstræbernes fortrop. Odense skal ikke have en moderne kollektiv trafik. Skidt med at bybussystemer allerede nu har svært ved at klare presset mellem banegården og SDU - flere år før OUH åbner ved siden af.

SF lover præcist det modsatte: Odense skal have en bæredygtig, effektiv og attraktiv kollektiv trafik. Om Odense er stor nok til det, er et spørgsmål om politisk vilje. Rundt omkring i Europa har rigtigt mange byer investeret i letbaner. Og de virker, også i byer på størrelse med Odense.

Det er helt fint, at Liberal Alliance og SF i dette, som i mange andre spørgsmål, er hinandens modsætninger. Der er ikke så godt, at debatten forplumres at mærkelige påstande. Som nu Tonny Vest påstand om "at fra Højstrup til Hjallese bliver byen skåret over i to dele. Jernbaneskinnerne kommer til at ligge på jorden, og den kan du ikke køre over i bil".

Jeg udleder heraf, at Tonny Vest aldrig har set en letbane. Alle der faktisk har set sådan en, vil vide, at både fodgængere, cyklister, biler og busser kan gå og køre på kryds og tværs af letbanerne de steder, hvor det er hensigtsmæssigt. Letbanen vil samle byen og give plads til liv og glade dage på centrale pladser.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere