Log ind

Letbane. Letbanen er forudsætning for Nyt OUH

Letbane. Letbanen er forudsætning for Nyt OUH
Af: Steen Møller - rådmand, Beskæftigelses- og Socialudvalget, Odense Kommune

LA's spidskandidat har fuldstændig ret, når han i Fyens Stiftstidende onsdag skriver, at ideen om en letbane i Odense oprindeligt er fostret af vi Konservative, men derefter kommer et element af fake news fra Tonny Vest, når han hævder at grunden var, at vi ikke ønskede biler i byen. Det ved jeg med absolut sikkerhed, for jeg deltog både i diskussionerne internt i byrådsgruppen, i by- og kulturudvalget samt i byrådet. 

Tværtimod har Konservative i mange mange år arbejdet for, at det skulle være nemt at komme ind til byen, forstået som bymidten, og meget nemmere at finde en p-plads. Derfor har vi sammen med det store flertal i byen stemt for nye p-pladser, sikret at der ikke undervejs i byggeperioderne har været færre p-pladser end før vi gik igang og været initiativtager til det stadig forholdsvis nye p-henvisningssystem. 

At der lige i øjeblikket er talrige eksempler på, at letbanearbejdet påvirker bilisternes mulighed for at komme frem er evident, men sådan må det nødvendigvis være i anlægsfasen. Men letbanen kommer til at bidrage til fremkommeligheden, når den lokker nuværende og ellers kommende bilister til at lade bilen stå eller helt undlade at investere i en. Det er nemlig dét en letbane kan - i modsætning til alle mulige forskellige slags busser. 

Til gengæld er busserne fleksible, og det er netop grunden til, at de ikke tiltrækker investeringer. Det gør letbanen til gengæld, og der er vel at mærke tale om private investeringer i meget stort tal. Lige som vi også skal huske, at letbanen var forudsætningen for, at regionen ville placere universitetshospitalet i Odense syd for universitetet. 

LA fremturer med, at de med femten mandater vil stoppe projektet. Udover at det faktisk er Folketinget, der har magten til at stoppe projektet, da det er baseret på en anlægslov, kan man vel bare sige held og lykke.

LA med samme Tonny Vest i spidsen prøvede det samme ved valget i 2013, hvor vælgerne valgte 29 tilhængere af letbanen, og 0 (nul) modstandere, så demokratiet har jo talt, også tilbage i 2009, hvor resultatet var tilsvarende. Til november er kontrakterne med de firmaer, der skal bygge letbanen indgået og arbejdet gået i gang, så sandsynligheden for at flertallet af odenseanerne vil give den ellers efterhånden glemte talemåde "der går Odense i den" nyt liv, tror jeg ikke meget på.

 

 

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere