Log ind

Hvad skal vi lære, når lærerne er sparet væk?

Af: Jonas R. Rosendahl - 2g1, Kold Tekniske Gymnasium, Odense - på vegne af eleverne på gymnasiet

En besparelse på to procent hvert år frem mod 2021 vil give en kæmpe fyringsgrund til en stor del af vores lærere. Dette medfører, at vi skal være flere elever i en klasse, der i forvejen mangler tid pr. enkel elev pga. tidligere besparelser.

Vi står nu til at skulle miste lærere, hvilket forringer undervisningskvaliteten. Der vil være mangel på feedback og fordybelse i de opgaver, som eleverne afleverer. Vi vil derfor ikke få det lærerige element i at skrive en opgave, da vi mangler fordybende feedback. Vi kan trods alt ikke bruge en nøgen karakter til særligt meget.

Når politikerne sænker SU'en, bliver det hurtigt svært for elever og studerende at opretholde en sund livsstil, der udgør fundamentet for god indlæring. Maslows behovspyramide dikterer, at mad, vand og husly er essentielt for et velfungerende menneske. Mister de studerende muligheden for dette, bliver uddannelsen irrelevant.

Vi forstår, at det går godt for den danske økonomi, og det derfor er vigtigt at spare. Det, som vi ikke forstår, er, at der bliver valgt at skære i uddannelsessystemet. Vi er Danmarks fremtid, så hvis de sparer på uddannelsessystemet, så sparer de på Danmarks fremtid.

Vi forstår ikke, hvorfor de sparer på fremtiden, samtidig med at de sænker topskatten og skatten på dyre biler. De rigeste i samfundet fortjener selvfølgelig den dyre Lamborghini, som de har stående i deres garage, men vi kan ikke se, hvad de skal bruge de to ekstra til.

Politikerne spår os unge en prominent og mægtig fremtid, men hvordan når vi dertil, når der samtidig skæres på vores uddannelse?

 

 

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere