Anmeldelse: Hvem dræbte Twin Peaks?

• Anmeldelse: Hvem dræbte Twin Peaks?
    1 / 2
    Hvad sker der? Agent Cooper (Kyle MacLachlan) ser passende forvirret ud i den opfølgende Twin Peaks sæson, som sluttede i denne uge - med flere spørgsmålstegn end svar. Foto: HBO Nordic
  • Anmeldelse: Hvem dræbte Twin Peaks?

Få tv-serier har haft en mere forventningsfuld fanskare, få seriefortsættelser har skuffet så mange som David Lynchs næsten 17 timer lange afslutning på Twin Peaks, der er ligeså svær at blive klog på som den virkelige verden

Folk der fulgte de første Twin Peaks sæsoner for et kvart århundrede siden, husker slagteksten, som fulgte serien i meget lang tid: Hvem dræbte Laura Palmer?

I denne uge sluttede den 18 afsnit lange fortsættelse, som i Danmark har kunnet streames over HBO. Og som indebrændt, frustreret fan og anmelder sidder man tilbage med et ligeså relevant og ubehageligt spørgsmål i baghovedet:

Hvem eller hvad dræbte Twin Peaks?

Var det forventningspresset fra millioner af fans verden over, som realistisk set var umulige at tilfredsstille, fordi tv-serier har ændret sig fundamentalt siden 1990, og fordi den oprindelige Twin Peaks havde en form og et indhold, der ikke tålte transporten over et kvart århundrede? Eller var det David Lynch selv, der over samme tidsrum har opgivet enhver leflen for mainstream og bredt publikum, og nærmest har sat en sport i at sætte flest mulige seere af undervejs på den sidste rejse til den mytiske lilleby i det fjerneste, nordvestlige hjørne af USA?

Død ser den ud, i hvert fald er det ikke sandsynligt, at der kommer en sæson 4. Serien mistede halvdelen af sit kabel-tv publikum undervejs i sæsonen og var undervejs under 200.000 seere. Mange flere streamede, og selskabet Showtime hævder, at serien er blevet en kommerciel succes, fordi den fik så mange, nye, seere til tegne abonnementer på streamingtjenester.

Det kommercielle regnskab står foreløbig hen i det uvisse, serien var voldsom dyr at producere. Man kan til gengæld slå fast, at serien handlingsmæssigt udviklede sig så smalt, at den kun havde et realistisk liv for nørder på HBO eller andre streamingtjenester. På den måde fik David Lynch faktisk tilpasset sig nutidens tv-logik, som ikke længere handler om at samle millioner i flow-tv, men om at udbyde myriader af specialtilbud, dedikerede vil betale særskilt for.

Men nogle af os synes i lige godt, at det ville have været rart, om Twin Peaks havde beholdt blot en lille smule af den folkelige appel, de første sæsoner var så rige på.

Det skete ikke. Selv om hovedparten af karaktererne fra de første sæsoner tager del i den nye i skikkelse af de oprindelige skuespillere, lykkes det aldrig at skabe stemningen af hygge/uhygge i et lille samfund. Det var Twin Peaks oprindelige styrke. Den nye sæson fokuserer på form og bliver til en stiløvelse i forsøget på at skabe en slags mening med seriens overnaturlige element. Det kommer til at dominere og overskygge alt andet. Med syrede billedforløb, mennesker der forsvinder og dukker op på et andet sted og i anden tid og nogle gange i en anden form.

Det er forvirrende og slemt nok, med mindre man spiser svampe foran skærmen og har en Quentin Tarentino ved sin side til at forklare, hvad der muligvis foregår på skærmen. Men endnu værre: Ikke blot spreder Lynch handlingen til både Las Vegas, North Dakota og Texas og fjerner dermed den fortættede stemning omkring Twin Peaks, hvor hele den gamle handling fandt sted: Med få undtagelser er de gamle hovedpersoner deciderede bifigurer uden logisk forbindelse til den gennemgående handling. Audry Horn (Sherilyn Fenn), eksempelvis, den frække hoteldatter og måske mest spændende figur fra de første sæsoner, dukker først op i 13. afsnit, og hun når aldrig forbi et langtrukkent skænderi med sin dværgvækstede mand og en enkelt inciterende solodans til hendes gamle musiktema på the Road House. Hvad skal vi med hende? Det samme gælder hendes far og onkel, Ben og Jerry Horn, den skøre doktor Jacoby, den evige servitrice Shelley og hendes arbejdsgiver Norm med det kroniske crush for tankpasser "Big Ed".

Det er fascinerende at gense skuespillerne med naturtro aldring, men Lynch får aldrig bragt dem ind i en logisk sammenhæng. Serien slutter med flere løse ender end en portion spaghetti bolognese, de nævnte figurer repræsenter blot nogle af spørgsmålstegnene.

Og som den måske største skuffelse af alle: FBI Special Agent Dale Cooper (Kyle McLachlan) bliver først sig selv med den friske stemme og selvsikre adfærd i tredjesidste afsnit, og det er, handlingskonstruktionen ufortalt, simpelthen for sent i en næsten 17 timer lang seance, David Lynch selv har kaldt én lang spillefilm.

For hvad vil han egentlig med os, den snart 80-årige filmmester, som nok er tæt på genial, men også besat af fikse ideer? Drille og spænde ben? Eller tvinge os til at se serien to-tre gange, eller indtil vi opdager, at de tal og navne, som henkastet dukker op i dialogen i 1. afsnit har en betydning for slutningen i 18. som vi ser tre måneder senere? Der er en slags logik i forløbet, men behøver det være så indviklet, at der skal en hær af fortolker-holgere på de sociale medier til at forklare symbolerne for os dødelige?

Uden alt for søgte argumenter og vidnesbyrd kan Twin Peaks The Return koges ned til duellen mellem det gode (Agent Cooper og Laura Palmer) og det onde (med de mange ansigter) - hvor det onde vinder hvert et slag til sidst, men hvor det gode aldrig opgiver den ulige kamp. Kompliceret og svært at forstå. Men det er den virkelige verden på den anden side også, og hvis det er en pointe, står den tilbage for mig som det eneste forsvar for Lynch valg og spektakulære misbrug af sin enestående mulighed for at skabe noget stort.

Twin Peaks ender uværdigt og vemodigt som en holdeplads for spildte muligheder, hvis ikke direkte tidsspilde. Ikke engang en kop damn good coffee fik vi, og hvor var det synd.

Twin Peaks, The Return, alle 18 afsnit på HBO Nordic.

TO STJERNER