Log ind

Væk fra vejen: 200 ton ammoniak skal over på tog

  • Væk fra vejen: 200 ton ammoniak skal over på tog
    Klaus G. Andersen, adm. direktør for Fredericia Shipping, er samtidig også i spidsen for den kommende Taulov Tank Terminal, der fra september bliver første sted i Danmark, hvor flydende ammoniak kan omlades fra jernbane til lastbil. Arkivfoto: Torben Glyum
gods

Ny tankterminal bliver første sted i Danmark, hvor flydende ammoniak kan flyttes fra lastbil til jernbane.

Danmark C: I starten af september bliver nyeste skud på Fredericia Shipping A/S's godsterminal i Taulov efter planen taget i brug.

Den nybyggede godsterminal håndterer nu den tørgodstrafik med for eksempel stål, der ikke nødvendigvis skal foregå på shippingfirmaets faciliteter på havnen.

Taulov Tank Terminal

Taulov Tank Terminal Aps ligger på Kongens Kvarter 11 sammen med FS Taulov Aps. Begge selskaber er ejet af FS Logistics Aps med direktør Klaus G. Andersen, Fredericia Shipping i spidsen.Den kommende omladningsterminal for ammoniak er en kolonne 2 risikovirksomhed, der har tilladelse til at håndtere op til 200 ton ammoniak.

Ammoniakken skal ikke opbevares på terminalen, men flyttes fra jernbanevogne til tanklastbiler.

Terminalen består i store træk af:

- Jernbanespor, der udelukkende anvendes til jernbanevogne indeholdende ammoniak.

- Et losseområde, hvor jernbanevognene holder under tømning.

- Et lasteområde, hvor der kan ske fyldning af tankbiler/tankenheder.

- Rørgrav med rør til ammoniak på gasfase og ammoniak som væske samt tilhørende kompressoranlæg

- Terminalkontor med administration og mandskabsfaciliteter, hvor overvågning og registrering kan foregå.

Læs mere på

http://fredericia.dk/aktuelt/horinger/miljoegodkendelse-afgoerelse-om-ikke-vvm-pligt-til-taulov-tank-terminal-fredericia

Fra september udvider Fredericia Shipping efter planen til at kunne omlade flydende ammoniak fra godstog til lastbil.

- Vi har kunder klar, der gerne vil have transporten af ammoniak væk fra vejen og over på jernbanen, siger Klaus G. Andersen, administrerende direktør for Fredericia Shipping.

Landbrug og industri

Shippingfirmaet står bag og deler direktør med Taulov Tank Terminal ApS, der har søgt Fredericia Kommune om tilladelse til håndteringen af den nye type gods.

- Det skyldes først og fremmest, at der ikke i dag findes en omladningsterminal som denne. I dag foregår al transport af ammoniak ind i Danmark i lastbil. Det sker fra Tyskland på dispensation, fordi de tyske myndigheder generelt vil have mere af den slags gods over på jernbane, siger Klaus G. Andersen.

Han beskriver to typer kunder til omladningsterminalen.

- Der er landbruget, som primært i foråret bruger ammoniak til gødning, og så er der industrien, hvor ammoniak bliver brugt på mange måder, blandt andet hos kraftværkerne, som bruger ammoniak til røgrensning, siger Klaus G. Andersen.

Terminal til 120 millioner

Fredericia Shipping investerer cirka 120 millioner kroner i det nye anlæg, der på omladningscentralen Taulov Tank Terminal skal beskæftige 2-3 medarbejdere, mens den samlede stab på godsterminalen i Kongens Kvarter bliver 20-25 ansatte. Og det nye anlæg er klar til brug.

- Vi har fået miljøgodkendelsen, så nu mangler vi blot at få den sidste sikkerhedsgodkendelse. Efter planen går vi i gang med omladningen af ammoniak primo september, siger Klaus G. Andersen.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Direktør: Flytning af ammoniak har flere fordele for samfundet

Direktør: Flytning af ammoniak har flere fordele for samfundet

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere