Log ind

Tog syv år at få færdig

  • Tog syv år at få færdig
    Inde i en af ankerblokkene på land har Vejdirektoratet samlet en hel lille udstilling med billeder, kort, modeller og værktøj, der illustrerer tilblivelsen af Den Ny Lillebæltsbro i årene 1963-1970. Foto: Vibeke Volder
  • Tog syv år at få færdig
    Inde i en af ankerblokkene på land har Vejdirektoratet samlet en hel lille udstilling med billeder, kort, modeller og værktøj, der illustrerer tilblivelsen af Den Ny Lillebæltsbro i årene 1963-1970. Foto: Vibeke Volder
Rager op

Forundersøgelserne til Den Ny Lillebæltsbro indledtes i 1963. I 1970 indviede Margrethes far den. I dag taler man om en afløser.

Fredericia: Den første Lillebæltsbro Lillebæltsbroen - i dag også kaldet Den Gamle Lillebæltsbro - blev indviet i maj 1935.

Den er 1178 meter lang og 20,50 meter bred. Broen har en gennemsejlingshøjden på 33 meter. Men kraftig stigende biltrafik over Lillebælt medførte, at det i 1963 blev besluttet at bygge en ny bro, som kunne indgå i det nationale motorvejsnet mellem landsdelene, der var påbegyndt.

Kongen klippede snoren

Den Ny Lillebæltsbro blev anlagt fra 1965 og fem år frem og indviet 21. oktober 1970 af Kong Frederik den Niende.

Med sine i alt seks spor og yderligere to nødspor åd den i mange år så let som ingenting danskernes folkevognsbobler og rugbrød, Ford Escorter, Hyundaier og sættevogn efter sættevogn. I dag begynder det at knibe med en gennemsnitlig døgntrafik på 68.400 køretøjer, og en tredje bro over Lillebælt er på den politiske dagsorden.

Bæres af megakabler

Den Ny Lillebæltsbro er 1700 meter lang fra landfæste til landfæste og 33,3 meter bred.

Gennemsejlingshøjden er 44 meter, og broen er en hængebro holdt oppe af de karakteristiske kabler. Den ville kollapse uden, men 61 snoede wirer inden i kablerne er hver så tykke som hamburgerrygge og samlet i enorme ankerblokke på land. De to hovedkabler med wirerne er beviklet med galvaniseret ståltråd og har yderst en beskyttende kappe.

Kampvognstestet

Brotypen sikrer så få bropiller ude i vandet som muligt. Til gavn for skibstrafikken.

I alt 89.000 kubikmeter beton er der brugt til bropiller, pyloner, ankerblokke, landfæste osv. Samt 17.900 ton stål til kabler og vejbane med videre.

- I 2001 foretog vi en test af broens bæreevne, fortæller Peter Holt, bygningskonstruktør og fagprojektleder i Vejdirektoratet.

Seks af Forsvarets Leopard-tanks transporterede man op på broen på blokvogne og parkerede de over 500 ton i nødsporet, ventede og målte. Broen holdt fint.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Rager op

Rager op

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere