Log ind

Mastodont: Lasten fra kæmpeskib læsses på mindre skib og 750 lastbiler

  • Mastodont: Lasten fra kæmpeskib læsses på mindre skib og 750 lastbiler
    27.500 ton foder til landbruget er kommet til Fredericia Havn om bord på et skib fra Uruguay. Mandag bliver 2.500 ton lastet over i et mindre skib, mens de restende i løbet af de næste dage skal lastes over på 750 lastbiler. PR-Foto: ADP
  • Mastodont: Lasten fra kæmpeskib læsses på mindre skib og 750 lastbiler
    27.500 ton foder til landbruget er kommet til Fredericia Havn om bord på et skib fra Uruguay. Mandag bliver 2.500 ton lastet over i et mindre skib, mens de restende i løbet af de næste dage skal lastes over på 750 lastbiler. PR-Foto: ADP
| Opdateret
gods

27.500 ton sojaskrå til dyrefodder er kommet til kaj på et 190 meter langt og 32 meter skib fra Uruguay.

Fredericia: To skibe ligger side om side i Fredericia Havn mandag. Det største - et 190 meter langt og 32 meter bredt fragtskib fra Uruguay - har 27.500 ton foderstof i lasten. I øjeblikket sender kranføreren grabben ned i det store skib for at læsse i alt 2500 ton over i et mindre, der ligger på dets yderside.

- En "ship-to-ship" operation kan være udfordrende, fordi kranens arm skal kunne række fra kajkanten og løfte godset fra det ene til det andet skib. Men på Fredericia Havn har vi tilstrækkelig med krankapacitet, der gør, at vi kan håndtere store omladninger. I det konkrete tilfælde med et skib, som er 32 meter bredt, skal kranen række 40 meter ud fra kajen, siger Johnny Nielsen, afdelingsleder hos Fredericia Shipping.

Det er kranførere fra Associated Danish Ports A/S (ADP A/S), der står for omlastningen, forklarer Ole Haugsted Jørgensen, strategisk salgschef hos ADP.

De 2500 ton foderstof, som er sojaskrå, der kan bruges til svin, kvæg eller kyllinger, bliver læsset om i løbet af mandagen.

750 lastbiler

Men dermed slutter arbejdet ikke. Det mindre skib sejler til Nørresundby med sin last, og så skal de sidste 25.000 ton løbende fordeles på 750 lastbiler. To kraner vil de næste fire dage tage sig af det.

- Lastbilerne kommer løbende. En del holder ventende om morgenen, får læsset og kører så afsted til grovvarebranchen rundt om i landet. Afhængig af hvor langt lastbilen skal, returnerer den bagefter hertil efter endnu et læs. Der bliver sikkert også lagt noget på lager her i Fredericia, siger Ole Haugsted Jørgensen, der understreger, at ADP's kranførere har mange års erfaring i effektiv håndtering af gods fra de store skibe.

- Og det er netop et af vores salgsparametre, som kunderne lægger vægt på, siger Ole Haugsted Jørgensen.

Vant til store skibe

Fredericia Havn er vant til at håndtere store skibe, men dette skib er blandt de "pænt store skibe", som Ole Haugsted Jørgensen formulerer det. Havnen har med sin beliggenhed og 15 meters vanddybde og krankapacitet forudsætningerne til at håndtere de helt store skibe, lyder det i en pressemeddelelse fra ADP.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere