Log ind

Audis heftige firmabil vender tilbage til rødderne

  • Audis heftige firmabil vender tilbage til rødderne
    I modsætning til den hidtidige topmodel, S4, er den nye RS4 Avant let at genkende: Massive luftindtag med RS-typisk sekskantet struktur samt den brede og lave kølergrill. I forhold til Audi A4 Avant er hjulkasserne 30 mm bredere. Foto: Audi
  • Audis heftige firmabil vender tilbage til rødderne
    I modsætning til den hidtidige topmodel, S4, er den nye RS4 Avant let at genkende: Massive luftindtag med RS-typisk sekskantet struktur samt den brede og lave kølergrill. I forhold til Audi A4 Avant er hjulkasserne 30 mm bredere. Foto: Audi

Ny RS4 Avant med V6-motor og dobbelt turbo - præcis som i den første RS4.

Det er let nok at lave en sportsvogn: Du gør den let og muskelstærk, transmissionen og passagerer lokaliseres omkring midten af bilen, så balancen er optimal. Dernæst afstemmes affjedringen, der sørger for vejgreb og balance og pronto: Bilen er færdig.

Men recepten holder ikke rigtig, hvis der er tale om en af de nye fodrappe firma-stationcars. I så fald skal polyteknikerne tage afsæt i en bilmodel, der er udviklet til at byde på komfort og omskabe den til noget helt uden mage, der får pulsslaget i vejret, når højre pedal motioneres, men som også kan håndteres, når svigermor skal køres hjem søndag inden aften.

Audi forsøger at fuldkommengøre denne besværlige cocktail med den helt nye RS4 Avant. Dens 2,9 TFSI-motor med seks cylindre, 450 hk og et drejningsmoment på 600 Nm gør den til A4-familiens sportslige spydspids. Dog findes samme motor i RS5, mens Audi indtil videre ikke melder noget om en sedan.

Ydelsen er identisk med forgængerens V8-motor, men drejningsmomentet er øget fra 430 nm til 600 af slagsen. I øvrigt var den første generation RS4, der kom i 2000, også udstyret med V6-motor med dobbelt turbo, og kunne kun fås som Avant.

Hurtig fart

Det standardmonterede quattro-firehjulstræk fordeler kraften fra V6-biturbomotoren til alle fire hjul. Dermed sprinter Audi RS 4 fra 0 til 100 km/t. på 4,1 sek. Tophastigheden ligger på 250 km/t. Med RS-dynamikpakken (ekstraudstyr) øges tophastigheden til 280 km/t. Gearkassen er en otte-trins Tiptronic, og på listen over ekstraudstyr findes der et sportsdifferentiale til bagakslen.

Den standardmonterede RS-sportsundervogn gør Audi RS 4 Avant yderligere 7 mm lavere end A4-basismodellen med sportsundervogn. Som ekstraudstyr fås RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramikbremser og den RS-specifikke dynamiske styring.

Bilen er ude hos de danske forhandlere i løbet af første kvartal 2018, og den skal selvfølgelig krydse klinger med Alfa Giulia Q og BMW M3, Mercedes C63 AMG og en kommende topudgave af Jaguar XE.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere