Log ind

Chefredaktør: Vi sparer i vores motor

  • Chefredaktør: Vi sparer i vores motor
    1 / 2
    Troels Mylenberg, jour­nalistisk chefredaktør i Jysk Fynske Medier.
  • Chefredaktør: Vi sparer i vores motor
    2 / 2
    Troels Mylenberg, journalistisk chefredaktør på Jysk Fynske Medier. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Artiklen er mere end 30 dage gammel

  • Fyens Stiftstidende, Aarhus Stiftstidende, Fyns Amts Avis og de 10 andre aviser i Jysk Fynske Medier skal spare. Journalistikken skal laves af færre hænder i fremtiden

Mandag i denne uge kunne man i en lang række medier læse overskrifter om Jysk Fynske Medier, selskabet bag den udgivelse, du sidder og læser lige nu.

"Skal spare 36,2 millioner: Jysk Fynske Medier varsler fyringsrunde".

"Jysk Fynske Medier vil skære hver tredje redigerende".

"Tillidsmand i Jysk Fynske bekymret for samlebånds­arbejde".

"Mylenberg: Vi skal ikke pakke ind, at det her er voldsomme besparelser".

140 millioner kroner skal Jysk Fynske Medier spare - 36 af millionerne ved at skille sig af med journalister og fotografer.

Troels Mylenberg står som ansvarshavende chefredaktør og medlem af direktionen i Jysk Fynske Medier i spidsen for besparelserne på journalistikken.

- Hvorfor er det, at Jysk Fynske Medier skal spare 140 millioner?

- Vi meldte allerede i foråret ud, at vi som koncern er nødt til at spare. Forklaringen er i bund og grund enkel og kompliceret.

- Enkel, fordi det primært skyldes, at vores værdi som annoncemedier falder. Vi har mange annoncer stadig, heldigvis, men det marked bevæger sig i disse år på mange måder væk fra trykte aviser og over på digitale platforme, eksempelvis Facebook og Google, som bliver større og større - også i Danmark.

- Vi er ikke længere som avis den eneste vej ud til forbrugerne, og selv om det har været sådan i mange år, intensiveres det ryk markant lige nu. Det mærker alle medievirksomheder, som selvfølgelig er tvunget til at tilpasse omkostningerne til en ny tid.

- Kan man spare sig til at lave medier, som folk gerne vil betale for?

- Den gode nyhed er, at vi aldrig har haft så mange læsere og brugere på vores digitale platforme, som vi har lige nu. Vi har i et par årtier begået den store samlede fejl i mediebranchen, at vi har givet alt for meget journalistik væk gratis, og dermed har vi vænnet mange til, at nyheder er gratis. De gratis produkter er jo gode til prisen, men vi oplever faktisk lige nu stor succes med at udvikle og lancere digitale medier, som brugerne skal betale for. Og som altså ikke alene skal og kan finansieres af annoncerne. Det ser rigtig godt ud, for betalingsvilligheden er tydeligvis til stede - de fleste ved jo godt, at kvalitet koster. Men der er meget lang vej endnu, før den digitale forretning kan erstatte det, vi taber andre steder.

- Men selvfølgelig kan man ikke spare sig til bedre produkter, det siger sig selv. Men det er jo ikke nyt for os, at denne udvikling er i gang, og vi har i mange år arbejdet intenst med denne forandring, som jo for vores vedkommende skal sikre borgerne i vores områder deres lokale dækning. Og sagt i al ubeskedenhed, så har vi rigtig meget godt på hylderne, og vi er altså til stede langt de fleste steder. Husk på, at vi har kontorer og medarbejdere i rigtig mange lokalområder og byer, hvor der ellers ingen journalister ville være.

- Du skal spare 36 af millionerne på lønkroner til journalister og fotografer - det vil sige, at der groft sagt skal siges farvel til 70 mennesker. Hvad kommer det til at betyde for aviserne og hjemmesiderne?

- Det er store besparelser, men man skal også huske på, at vi samlet set er over 600 redaktionelle medarbejdere i Jysk Fynske Medier. Vi kan stadig løfte vores opgave, og selv om det naturligvis ikke kan lade sig gøre at spare folk væk, uden at deres arbejde kommer til at mangle, så bruger vi altså lejligheden til at sætte endnu mere fart på de omstillinger, som vi ved, at vi skal igennem.

- For eksempel kigger vi meget på vores interne processer og på, hvad vi kan gøre her for at spare, uden at det får konsekvenser for journalistikken. Vi lægger alle vores aviser over på samme system, forenkler deres design og gør alt, hvad vi kan, for at få mere ud at det, som læserne ikke mærker. Vi bruger for eksempel i dag cirka 75 årsværk på at producere avissider til dagblade og ugeaviser. Det svarer til cirka 15 procent af vores samlede redaktionelle ressourcer. Der siger vi, at vi for fremtiden skal bruge maksimalt 10 procent af ressourcerne på det.

- For vi skal ikke spare på, at vi har journalister ude i landet eller ved at lukke aviser. Det ville være lettere, men vi er nu engang sat i verden for den lokale og regionale journalistik, og så må vi give køb på så meget som muligt, som ikke berører kernen.

- Tabet af fotografer vil blive stort. Men vi vil stadig været landets klart største fotograf-arbejdsplads. Planen er her, at fotografernes særlige evner til at tage de rigtig gode og stærke billeder skal opprioriteres, mens mange af de hurtige og daglige fotoopgaver altså må klares endnu mere af andre medarbejdere - alle har jo et godt kamera med sig i lommen.

- I den politiske debat har du været en af de markante stemmer, som har talt mod centralisering. Her tager du opgaver med at layoute avissider, der lige nu bliver løst i en meget lang række byer på Fyn og i Jylland, og samler dem i en såkaldt printcentral i Esbjerg. Kan du ikke bruge dine egne argumenter mod dig selv her?

- Det lyder selvfølgelig selvmodsigende. Men det er det ikke. For ja, vi skal spare, ja, det gør ondt, men vi sparer ikke på tilstedeværelsen ude hos borgerne. Vi sparer primært på det, der foregår inden i vores motor. Det svarer til, at sygehusene stadig var derude hos borgerne, men at administrationen alene var samlet. Det er ikke centralisering, men fornuftig og rationel anvendelse af færre ressourcer. Vi går ikke på kompromis med vores opgave, som faktisk er vedtægtsbestemt - vi skal være lokale - og det kræver selvfølgelig, at vi er ude i landet. Og at vi bliver der.

- 10 ud af 46 fotografer skal fyres, og skrivende journalister skal i stedet tage flere billeder. Er analysen her, at medier som vores hidtil har gået mere op i gode billeder, end læserne og brugerne har gjort?

- Ja, det er der noget om. Jeg elsker de gode fotos, men vi må også konstatere, at i en verden, hvor der er billeder overalt - ikke mindst levende - skal vi kunne noget helt særligt med vores fotograf­ressourcer, for i dag tager vi alle sammen billeder hele tiden. Billeder betyder derfor også mere i vores dækning, men det handler dels om at være til stede hurtigt med det kamera, som vi alle har i telefonen. Og så handler det om at give tid og plads til det rigtig gode pressefoto. Det sker jo ikke sjældent, at jeg modtager breve fra læserne, der ikke kan forstå, at billeder skal fylde så meget i deres avis. De tror tit, at det er fordi, vi er for dovne til at skrive tekst. Det er vi ikke, men der er nok noget om, at vi godt kan klare os med færre, men endnu bedre fotografbilleder.

- I planen indgår også, at Jysk Fynske Mediers 170.000 abonnenter på papiraviserne (Fyens Stiftstidende, Århus Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Jydske Vestkysten bl.a.) fremover skal have en fælles sektion, der bliver ens i alle aviserne. Hvad er meningen med det?

- Det er ikke et spareprojekt, men en klar og entydig satsning på det, vi er gode til. Alle vores aviser og medier har selvfølgelig også indhold fra hele verden. Både indland og udland, landspolitisk stof, vigtigt kulturstof, sport og erhvervsstof, der angår os alle sammen, og som ikke nødvendigvis er lokalt. Her har vi som koncern en enestående mulighed for at være en stærk samlet stemme for alle os, der ikke bor i hovedstaden. Ikke for at bekæmpe hovedstaden, men for at sikre, at flere stemmer bliver hørt, og at flere af de dagsordener, der er vigtige i hele landet, kommer på en fælles dagsorden. Det er et drømmeprojekt for mig, at vi kan gøre netop det - uden overhovedet at svække vores fokus på kerneopgaven, som selvfølgelig er det lokale og regionale.

- I foråret blev du citeret for, at Jysk Fynske Medier vil lave en helt ny og fælles søndagsavis for alle fusionens 170.000 læsere. Hvornår kommer den?

- Jeg kan ikke sige præcis, hvornår den kommer, men mon ikke det ligger meget fint i forlængelse af en daglig fælles sektion også at se på, hvordan vi kan gøre det samme om søndagen? Jeg vil understrege, at der ikke er besluttet noget endnu, men det vil i mine øjne være en oplagt vej at gå for os.

- Indtil videre har læserne og brugerne groft sagt kun fået et fælles rejsetillæg og et fælles livsstilstillæg ud af den store mediefusion. Selve virksomheden skal finde besparelser på 140 millioner kroner. Var det overhovedet en god ide at fusionere 13 dagblade?

- Her er mit svar entydigt ja. Det kan virke utroværdigt, når vi nu skal spare. Men set i lyset af de udfordringer, vi har i dag, må man bare helt stilfærdigt sige, at når konkurrenterne - ud over de offentlige medier i Danmark - er nogle af verdens største multinationale giganter, så er jeg noget mere tryg som chefredaktør og direktør ved at være en stærk samling af lokale og regionale medier, som sammen kan meget mere, end vi ville kunne hver for sig.

- Kan lokale og regionale medier blive ved med at leve af at lave nyheder?

- Ja. Selvfølgelig. Først og fremmest fordi vi laver noget, som ingen andre laver. Ingen andre professionelle medier har journalister fast i Assens, på Djursland og på Ærø. Det vil være en katastrofe for lokalsamfundene, hvis vi også flyttede væk, sådan som ganske mange andre institutioner gør. Og det ved borgerne udmærket godt. Vi bakkes flot op lokalt, selvfølgelig kun hvis vi evner at løfte opgaven. Og det synes jeg faktisk, at vi gør.

- Hvad er det for en journalistik, som aviserne i Jysk Fynske Medier skal lave i fremtiden?

- Journalistikken skal i sin kerne gøre det, som den altid har gjort. Oplyse, afsløre, afdække, informere og underholde. Vi skal blive ved med hver eneste dag på alle platforme at være et spejl, hvor folk kan se sig selv og et vindue, hvor de kan se ud i den store verden. Det er der intet nyt i. Men vi skal som lokale og regionale medier være endnu bedre til i fremtiden at invitere læserne og brugerne med ind i journalistikken.

- Sidste weekend havde vi 4000 fynboer til folkemøde i Odense, vi engagerer os i festuger, festivaler og alt muligt andet. Og vi laver levende debat hver eneste uge. For fremtidens medie skal ikke bare være på papir og på digitale platforme, den skal også have et fysisk ben, hvor vi tager ansvaret for at skabe møder mellem mennesker. Vi skal bringe mennesker sammen. Det vil i stigende grad blive vores opgave som journalister. I en verden, hvor vi i stigende grad grupperer os i små fællesskaber med dem, vi er enige med eller deler smag med, skal vi som et godt medie sikre, at vi taler sammen på tværs at de fællesskaber. Det er vores opgave.

  • Af:

  • Løvkvist_Kasper_(2015)_002

    Af:

    Kasper er journalist på avisen Danmark, hvor han primært skriver features og større interviews. Tidligere har han været politisk reporter på avisens samfundsredaktion, været nyhedsredaktør og redaktør på gratisaviserne Xtra og 24timer/Fyn. I 2013 modtog han sammen med kollega Rune H. Blichfeldt Spadestiksprisen for en serie med undersøgende journalistik om rumænsk arbejdskraft i Danmark. Kasper er født i 1972, bor i Nyborg og har to børn. Han er ikke og har aldrig været medlem af noget politisk parti.

Mere om emnet

Se alle

Jysk Fynske Medier og besparelserne

1
Video: Troels Mylenberg om fremtidens Fyens.dk

Video: Troels Mylenberg om fremtidens Fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere