Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Skoda Superb: Kongen af bagsædet

Skoda
Superb:
Kongen af
bagsædet

Annonce:

Bedemanden Peter Klemmensen

Hos os er de efterladte i centrum!

Kabinen er med til at løfte det generelle indtryk af en lækker bil.
Foto: 068024011325/Scanpix Denmark

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Topmodel: De grundlæggende dyder er i behold i den nye Superb, men 280 hk gør ikke en god bil bedre

I denne uge kan vi afsløre et sjældent fæno-men i bilverdenen. Den nye Skoda Superb Combi bliver faktisk ikke bedre med flere kræfter.

Der er ellers nok af dem, for den 2-liters turbobenzinmotor er hentet direkte fra Volkswagens motorsportsafdeling og sender således hele 280 hk gennem de fire hjul. Koblet dertil er en seks-trins DSG-gearkasse, der kan skifte gear hurtigere, end du kan nå at blinke.

Tilsammen giver det en familiebil, som er afsindig hurtig. På motorvejsrampen er det bare med at holde fast, for de første 100 km/t er overstået på bare 5,8 sek. Det burde gøre den hvide og ellers anonyme Superb til en civilbetjents største ønske, men jeg er ikke helt overbevist. For selv med en engels speederfod lykkedes det mig ikke at liste forbruget over 10 km/l. - det er bare ikke godt nok for en moderne familiebil.

Den kan virkelig flytte sig

Den anden udfordring ved motoren er, at den ikke rigtig bidrager positivt til bilens karakter. Lyden er fed, når motoren arbejder, og når speederen presses i bund, gælder det om at holde fast, for den kan virkelig flytte sig. Problemet er bare, at resten af bilen ikke lægger op til at hamre rundt på små, forladte veje, så motorens vigtigste opgave bliver at trække den store stationcar af sted i adstadigt tempo, og det er ikke motorens livret.

Ved 130 km/t kører motoren næsten 3000 o/min. Det giver ikke for meget støj i kabinen, men omvendt bidrager det heller ikke til at styrke et indtryk af en overskudsflyder. En 150 hestes dieselmotor kunne i virkeligheden sagtens opfylde samme opgave - med et langt lavere forbrug til følge.

Skoda præsenterede tredje generation af den populære model for knap et år siden, og selv om man skulle tro, at det var næsten umuligt, så er den nye udgave faktisk blevet større.

Det enorme bagagerum er vokset 27 liter, så der nu er plads til 660 liter - større end nogen af konkurrenterne. Men det er lige så meget bagsædepladsen, som imponererer. Her skal du vitterligt op i direktørklassen, og gerne en model med forlænget akselafstand, før du finder en bil med mere plads på bagsædet. Med over 15 cm plads mellem bagsæde og forsæde, er der ingen, der kommer i nærheden af at matche Superb. Til gengæld har testbilen panoramasoltag, som stjæler lidt af loftshøjden for personer over 185 cm. Det ændrer dog ikke på, at Superbs enorme bagsæde er en af modellens helt store forcer.

Et fint sted at være

Testbilen er topmodellen Style, der blandt andet har bi-Xenonlys, musikanlæg med 12 højttalere og nogle ganske velstøttende og pæne sæder. Generelt er kabinen et ret fint sted at opholde sig, og selv om materialekvaliteten ikke helt matcher eksempelvis Audi, så er der ikke noget at udsætte på kabinen.

Testbilen har en avanceret vejbaneassistent, der går et skridt videre end bare at gøre føreren opmærksom på, at vognbanen overskrides. I stedet retter vejbaneassistenten selv bilen ind i sin egen vognbane via styretøjet. Det er en teknologi, som flere nye, dyre biler har, men i Superb virker det ikke helt så overbevisende som i eksempelvis Mercedes. Det virker mere nervøst, fordi teknikken konstant korrigerer retningen med mange små ryk, så jeg ender faktisk med at slå det fra.

Overordnet efterlades jeg faktisk en smule skuffet efter mødet med Superb, men reelt set er det ikke bilens skyld. Motoren er fin, og det samme er den nye Superb. Men kombinationen af de to giver ikke nogen forløsning. I stedet kan du med sindsro spare de omkring 100.000 kr. og gå efter en 150 hestes benzin eller dieselmotor. De gør det begge fornemt, og på bagsædet kan du alligevel ikke mærke forskellen.

Skoda Superb 2,0 TSI 4x4 DSG

Modelariant: Combi Style
Pris: 543.000 kr. (Testbil) 609.695 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: fem stjerner (2015)

Mål (L/B/H): 485/186/147 cm

Køreklarvægt: 939 kg

Bagagerumsvolumen: 660 liter

Motor: R4 på 1984 cm3

Ydelse: 280 hk v. 5600 o/min

Moment: 350 Nm v. 1700 o/min

0-100 km/t: 5,6 sekunder

Topfart: 250 km/t

Forbrug: 13,9 km/l

CO2-udledning: 163 g/km

Årligt ejerafgift: 3540 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70