Log ind

Sådan føles det at prøve virtual reality

  • Sådan føles det at prøve virtual reality
    1 / 3
    ?Lanterns?
  • Sådan føles det at prøve virtual reality
    2 / 3
    ?Sightline: The Chair?
  • Sådan føles det at prøve virtual reality
    3 / 3
    ?Tilt Brush?

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Google Cardboard: Hvis du aldrig har prøvet virtual reality, er Google Cardboard et godt sted at begynde. Brillen er, som navnet fortæller, lavet af pap og designet til at rumme en smartphone.

Jeg prøver papbrillen sammen med virtual reality-app'en "Lanterns", der i et roligt tempo viser en flok svævende lanterner over spejlblankt vand i et bjergrigt landskab. Alt efter hvilken tid på dagen man er mest til, kan man med et enkelt tryk skifte fra dag til nat. Jeg holder mig til tusmørket, som får de orangeglimtende lanterner til at spejle sig i det mørkeblå vand.

Grafikken er ikke imponerende. Lidt grov og kornet i det. 360 grader-effekten gør dog, at jeg ikke kan lade være med at beholde brillen på. Der skal kigges op, ned, hele vejen rundt, og så lige op og ned igen. Alt sammen mens jeg står på vandet - sådan ser det i hvert fald ud.

Jeg bliver på intet tidspunkt så opslugt, at jeg glemmer, at jeg blot kigger ind i en virtual verden og ikke selv er der. Det skyldes blandt andet, at det er svært at lukke alt lys ude, og at brillen ikke sidder af sig selv, men skal have hjælp af en hånd eller to for at blive foran øjnene.

Til cirka 100 kroner er Google Cardboard dog en god begynderbrille. Du kan også spare pengene og downloade opskriften på en hjemmebygget VR-brille i pap. Alt, det kræver, er to linser, en magnet, velcrobånd, en elastik, pap og en smule Jørgen Clevin-evner.

HTC Vive: Forestil dig, at du står i et mørkt rum, dypper din pensel i maling og begynder at male i luften.

I den virkelige verden ville der ikke ske det store. Et par klatter maling på gulvet ville nok være det eneste synlige resultat. Men i det 3D-rum, du står i nu, bliver malingen hængende alle steder - også i luften. Og når du er færdig med at male, kan du betragte dit værk. Oppefra. Nedefra. Fra siden. Ja, du kan sågar gå igennem det.

Præcis sådan føles det at spille "Tilt Brush" med en HTC Vive-brille godt trukket ned over øjnene, et joystick i hver hånd og et par sensorer på væggene, som sørger for at skabe 3D-effekten.

Først maler jeg med regnbuestriber på væggen, så tager jeg den pensel, der kan male kugler, som bliver hængende i luften. Jeg går tæt på og nærstuderer dem, inden jeg går på knæ og jeg stikker hovedet ind i en kasse, som er blevet malet op på gulvet med brede penselstrøg. Inde i kassen blinker det, der ligner stjernestøv.

Sådan ser det i hvert fald ud fra min position på gulvet inde bag brillerne, men for dem, der befinder sig ude i den virkelige verden, ligner jeg mest af alt en, der kryber rundt på gulvet i et stort hvidt rum.

Befinder du dig i sådan et rum med en virtual reality-skeptiker, er der kun én ting at gøre: Giv ham/hende en HTC Vive-brille på og vent to minutter: Skepsissen er nu væk!

Oculus Rift Development Kit 2: Som navnet antyder, er denne brille ikke den endelige udgave af Oculus' hypede VR-brille kaldet Rift, som lige nu er sat til at komme i handlen til juli. Det ændrer dog ikke på, at der findes en virtual verden inde i prøvebrillen, som kan være svær at skelne fra den virkelig verden. Ikke så meget på grund af grafikken, men på grund af bevægelserne og følelsen af rent faktisk selv at være der.

Følelsen melder sig for alvor, da jeg prøver "Sightline: The Chair". En underlig blanding af et spil, du ikke kan styre, og en film, du selv er en del af. Alt sammen mens jeg sidder i en stol i first person view og i glidende overgange bliver transporteret fra et rum til et andet: fra at sidde i et mørkt kontor til at sidde i en regnfuld gade med et trafikuheld. Og igen: fra at sidde i et klaustrofobisk murstensrum til at sidde på en smal træplanke på et endnu ikke færdigbygget højhus i en storby 50 meter over jorden.

Pakket ind i briller og høretelefoner har jeg for længst glemt de andre mennesker, der går rundt i butikken - i den rigtige verden. Og jeg skænker dem slet ikke en tanke, da jeg lige pludselig sidder i min stol i noget, der må være flere hundrede kilometers højde. Nedenunder mig kan jeg se Jorden dreje rundt. Jeg kan se kontinenterne, skyerne, verdenshavene. Det hele i ét kig.

Jeg læner mig til venstre og kigger ned fra min stol, og det er lige præcis her, jeg tager mig selv i at tænke, at jeg ikke skal læne mig for langt frem. Hvis jeg gør det, styrter jeg jo ned.

Det er det øjeblik, som kaldes dropping in. Der, hvor man glemmer den virkelig verden, mens man kigger ind i den virtuelle pendant. Ligesom når man forsvinder ind i en god bog eller en dramatisk scene i en film.

Mine damer og herrer: Virtual reality, når det fungerer allerbedst!

  • Journalistpraktikant

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Virtual reality er klar til at indtage verden

Virtual reality er klar til at indtage verden

Virtual reality kan også bruges til ...

Det siger ordbogen...

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere