Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Overlegen svensk særklasse

Overlegen
svensk
særklasse

Annonce:

OPLEV SKAGEN

Nyd et par sommerdage i feriehus på Skagen Strand

Bo Kaspers Orkester var helt i særklasse onsdag aften på Posten, hvor der især blev trakteret med numre fra det nye album "Redo att gå sönder".
Foto: Peter Leth-Larsen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bo Kaspers Orkester

Bo Kaspers Orkester var på alle leder og kanter en sublim oplevelse på Posten

Posten, Odense, onsdag 9. marts

I over 20 år har jeg glædet mig til denne aften. Min første koncert med Bo Kaspers Orkester. Det svenske band albumdebuterede i 1993, da jeg startede i 1.g. Jeg var inde i en triphoppet periode, hvor sammensmeltningen mellem hiphop og jazz var hipt som bare fanden. Derfor gik sangen "Köpenhamn" rent ind med sit tilbagelænede groove og hiphoppede trommespil.

Efter en længere dvale fik jeg igen ørene op for bandet, da det i 2008 udsendte det ultimative efterårsalbum "8". Og efter endnu en dvale udsendte gruppen det fortrinlige album "Redo att gå sönder" i efteråret 2015. En af karrierens bedste udgivelser, hvilket helt naturligt betyder, at hovedparten af sangene fremføres på Posten, hvor 450 publikummere er mødt frem.

Forsanger Bo Kasper Sundström indleder koncerten med den vemodige "Att vara ung", der får mig til at sukke af begejstring. Det er sjældent, at man to minutter inde i en koncert kan mærke, at alt sidder lige i skabet. Men glødelampernes varme lys, den perfekte lyd, sammenspillet og perlerækken af instrumenter rammer plet øjeblikkeligt.

Svensk smager bedre

Jeg har altid været fascineret af svensk som sangsprog, og onsdag aften er én lang understregning af, at det slår dansk med længder. Enhver, der er i tvivl, kan sætte sig ned og sammenligne klangen af "du og jeg" på den tango-jazzede "Undantag" og eksempelvis en af Medinas sange. "Du och jag" emmer af passion, der matcher de sensuelle toner, som sender mig lige lukt på dansegulvet på en argentinsk milonga.

Pianist Mats Schubert danser også tango på tangenterne, uanset om det er keyboard, hammondorgel eller trækharmonika, han kaster sig over. Musikaliteten driver fra scenen, og han er ikke den eneste, der ubesværet springer fra et instrument til et andet. De øvrige medlemmer behersker trompet, klarinet, bongotrommer, kontrabas og steelguitar med flere, så det er en fryd. Uanset sammensætning understreger musikerne, at svensk visetradition blandet med nordisk bossanova er en intens musikalsk cocktail, hvis man mestrer den til perfektion.

Farver himlen blå

Bo Kasper Sundström hviler i sig selv. Hans ro og begejstring smitter. Hans mange danske referencer tager også kegler. Som da han fortæller om den nye sang "Indre byn", der handler om København.

- Da jeg var ung i slutningen af 1970'erne, skulle man på Interrail. Jeg kommer fra det nordligste Sverige, så først skulle man hele vejen ned gennem landet, før man kom til Danmark. Derfor var det magisk at komme til København. Der begyndte verden for mig, siger Bo Kasper Sundström.

Han tilbragte en sommer i København og mindes et kvindeligt bekendtskab, der var pjattet med C.V. Jørgensen. Det blev han også. Han springer ud i at synge "Sommersøndag" med en intonation, som ligger imponerende tæt på originalen. Den fortælling bruges som springbræt til den fortryllende "Semester", der tydeligvis er beslægtet med "Sommersøndag".

"Det här är drömmen om semestern, himlen den är ännu blå. Och bästergöken gal i väster, kom gärna hit och hälsa på". Wauw. Bo Kasper Sundström synger så kælent og sjælfuldt, at man næsten kan mærke solen lune. Og igen er Mats Schubert helt fænomenal til at lade sit hammondorgel farve himlen blå.

Deler rampelyset

5. juni er grundlovsdag og fars dag i Danmark. For Bo Kasper Sundström er det også en særlig dag, da det var hans far fødselsdag.

- Jeg ringede altid og sang for ham. Og lod mine børn synge for ham. Nu kan jeg ikke længere ringe til ham, og det ... Ja, det har jeg skrevet sangen "5:e juni" om, siger han bevæget.

Vi er kun halvvejs i koncerten, og det er allerede langt, langt over, hvad jeg havde turdet drømme om. Ekvilibrismen fortsætter med den hviskende "Hon är så söt" og den nu 20 år gamle "En ny skön värld", som introduceres med en passioneret opfordring til, at publikum er med til at præge, hvilket slags land Danmark skal være.

Fra det eftertænksomme hjørne haster bandet videre med den elektriske "Pianot", hvor blæserne svinger som en gynge i stiv kuling, og trommeslager Fredrik Dahl stikker helt af.

Bo Kasper Sundström deler gerne rampelyset med resten af bandet, selv om han suger det til sig på "Allt ljus på mej", der lyder som en skandinavisering af Jamiroquai med funky undertoner. Det funky element foldes helt ud på endnu en ny sang, "Diskotek", der lukker og slukker med et brag. Inden ekstranumrene cementerer, at der er tale om en uhørt velspillet koncert.

"Vi kommer aldrig att dö" er umiskendelig Bo Kaspers Orkester med melankoli i metermål. Den indledes med fabelagtig trompetsolo og griber både med tekst og melodi. Det er vanvittigt smukt, og den nye "Håll ut" fortsætter den andægtige, mismodige stemning, som jeg ikke kan få nok af.

"Håll ut, vi klarar det, vi har kommit ganska långt ändå", forkynder Bo Kasper Sundström. Bo Kaspers Orkester er kommet langt, og hold nu kæft, hvor var det fedt endelig at få set dem live. Onsdag aften fik de flere lokale musikere til at kalde det "én af mest velspillede koncerter nogensinde på Posten".

Den påstand er jeg ikke uenig i. Det var så jävla bra.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70