Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Klumme: 10.000 kroner forlænger livet

Klumme: 10.000
kroner
forlænger livet

Annonce:

Miniferie nær Skagen

Nyd en ferie i hyggeligt feriehus. Se de mange gode tilbud her.

Saaben med kedelige vinterhjul. Men sidst i april får den sine Viking- sommerfælge frem, hvilket klæder bilen noget bedre trods den efter nutidens normer aparte hjulstørrelse på 15 tommer med 205/50-dæk. Privatfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Desværre bliver reservedele og arbejdsløn ikke markant billigere i takt med bilens alder

Et af livets allerstørste spørgsmål er: Hvornår skal bilen skiftes ud?

Selv har jeg overtrådt to automotive grundregler: 1. Du må ikke have noget, som er for godt at sælge. 2. Du må ikke have følelser i forhold til din bil.

Argumenterne for, at det er gået galt, er gode:

Husets ene bil er en Saab 900 S Turbo, modelår 1995. De hårde tal siger 608.000 kilometer på tælleren siden 1. indregistreringsdato en grå novemberdag i 1994.

Altså: Den er nærmest værdiløs på brugtvognsmarkedet. og jeg holder for meget af den til at skrotte den.

Jeg købte Saab'en brugt i 1998, hvor den allerede havde kørt 232.000 kilometer.

Vi er glade for den, og teknisk er den bundsolid.

Derfor beholder vi den som et skattet medlem af familien. Med den status øges overbærenheden også, og eventuelle tekniske problemer kaldes nu karisma.

De største ting i Saab'ens liv er en ny gearkasse ved 501.000 kilometer og en ny turbolader ved 548.000 kilometer. Resten har været løbende service og udskiftning af sliddele.

Under huven, som de siger i Sverige, finder vi en 185 hestes, toliters turbomotor. Motoren har aldrig været åbnet, og maskinen kører med samme knastkæde, som den er født med. Værkstedet siger, de nok skal skifte kæden, når den begynder at rasle. Ta' den, VW!

Desværre er der sliddele, og så er der dyre sliddele.

Koblingen inklusiv udrykkerleje er netop skiftet, og motorhjelmen skulle have to nye gasfjedre. Det er ydmygende at skulle holde hjelmen oppe med et kosteskaft. Plus arbejdsløn og lidt andre småting løb regningen op i 10.000 kroner.

Det er nok også den sidste kobling i Saab'ens levetid.

Nu venter så overvejelser om et par nye forlygter. De eksisterende er de originale, så parabolerne er blevet noget blege. Hos Saab Parts koster de over 5000 kroner, men en indkøbstur til Sverige vil halvere prisen. Mindst.

En ny termostat kan også komme på tale, fordi motoren kører lidt for koldt. Det er gode projekter her henover foråret.

Saab'en skal da opleve en ny dansk sommer, iført sine originale og svinedyre Viking-alufælge.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70