Log ind

Hurtigere, højere, stærkere

  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
    3 / 11
    På Kyalami uden før Johannesburg kører den seneste generation af Porsche 911 Turbo S i hjulsporene på fortidens Formel 1-felt med samme fart som de gamle formelracere.
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
    5 / 11
    Den nye 911 Turbo har power og bremsekraft af en anden verden.
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
    8 / 11
    Luftlamellerne er nu lodrette i stedet for vandrette.
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere
  • Hurtigere, højere, stærkere

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Legende. 911 Turbo er kongen af 911-programmet med den stærkeste motor, den højeste tophastighed og den hurtigste tid fra 0-100 km/t nogensinde. Vi testede den på Sydafrikas gamle Formel 1-bane

Annonce

Siden første gang jeg kørte 911 Turbo, har jeg haft ekstra stor respekt for netop denne udgave af Porsches legendariske 911-serie. Den var millimeter fra at smide mig ud i en nypløjet forårsmark, da turboen pludseligt besluttede sig for at levere hele sit punch midt i et semiskarpt højresving, og baghjulene derfor spandt.

Kombinationen mellem ketchupeffekten - når kræfterne kommer så pludseligt som en klat ketchup ud af en glasflaske - der betød, at baghjulene mistede vejgreb, og bilens hækmotordesign med al vægten på den anden side af bagakslen, gjorde bilen livsfarlig, som når du jonglerer med en skarp, tung økse, med et let skaft.

Porsche 911 Turbo S

Pris: 3.920.215 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: ikke testet

Motor: B6, turbobenzin på 3800 cm3

Effekt: 580 hk v. 6750 o/min

Moment: 750 Nm v. 2200 o/min

Transmission: Syv-trins PDK-dobbeltkobling, firehjulstræk

0-100 km/t: 2,9 sek.

Topfart: 330 km/t

Forbrug: 11 km/l

CO2-udledning: 212 g/km

Årlig ejerafgift: 5860 kr.

Garanti mek/lak/rust: 2/3/12 år

Til alt held var farten ikke voldsom og svinget bredt, så jeg løb ikke tør for asfalt. Men det gav varige men i mit forhold til 911 Turbo.

De første generationer fra introduktionen af 911 Turbo i 1973 fik det lidet flatterende øgenavn playboy-ligkister af selvsamme grund. Den bil, jeg kørte, var en 964 fra 1991 med 381 hk, og den var i virkeligheden langtfra så slem som ophavet. Men den bed fra sig, og var stadig en respektindgydende herre.

Mere omgængelig

Siden har Porsche dresseret turbomodellen. Den er stadig vanvittig hurtig, men med firehjulstræk, variabel turbo-geometri (slut med ketchup-effekten) og firehjulstyring er den blevet markant mere omgængelig. Læg dertil et hav af elektroniske stabilitetssystemer, der forebygger uhensigtsmæssige udskridninger og samtidig gør, at kræfterne bliver doseret langt mere præcist.

Den er gået fra forhammer til højteknologisk præcisionsværktøj - den er hurtigere end nogensinde, men med et mildere temperament. Den synes kort sagt markant mindre opsat på at tage livet af dig.

Porsche præsenterer den nyeste udgave af 911 Turbo på den tidligere Formel 1-bane Kylami i udkanten af Johannesburg i Sydafrika. Et nyrestaureret anlæg, der retfærdiggør den lange flyvetur.

Entreprenøren arbejder stadig på jordanlægget omkring banen, da vi ankommer. Men banen, curbs og afkøringsområderne er jomfrueligt færdige og klar til at blive belagt med gummi fra striben af utålmodigt ventende 911 Turboer.

Den nuværende 911 Turbo (991) blev introduceret i 2013, hvor blandt andet baghjulsstyring var et af højdepunkterne. Med ansigtsløftet er bilen kun ændret minimalt visuelt. Lamellerne på motorklappen er vendt, så de nu er lodrette, og der er arbejdet mere med den aktive aerodynamik. Men ellers ligner den stort set sig selv.

De tyske ingeniører har lagt kræfterne under overfladen. Motoren er den samme sekscylindrede 3,8-liters boksermotor med turbo. Effekten er hævet, så Turbo-udgaven nu yder 540 hk, mens Turbo S yder 580 hk. Det er plus 20 hk i begge tilfælde. Samtidig er gennemsnitsforbruget sænket med seks pct.

Slut med ketchup-effekt

Sports Chrono, der er en pakke, der opgraderer bilen yderligere, så der både er launchcontrol og en sports-indstilling til det elektroniske stabilitetsprogram, er opgraderet, og det betyder en endnu lavere tid fra 0-100 km/t. Både Turbo og Turbo S er blevet 0,2 sekunder hurtigere på sprintdistancen, mens topfarten på Turbo er steget 5 km/t til 320 km/t og med 12 km/t på Turbo S, der nu rammer 330 km/t, før den løber tør for kræfter.

Forbedringerne er blandt andet opnået ved en optimering af turboen, så den hele tiden bevarer fuldt tryk - også når du kortvarigt går af gassen ved gearskifte. Det betyder, at den sidste rest af ketchup-effekt er definitivt elimineret.

Endelig har Porsche vendt skiftemekanismen på PDK-gearkassen, så et skub frem betyder et skift ned og et ryk tilbage et skift op. Som på en racerbil.

En unik historie

En af de ting, der gør Porsche 911 så forbandet fascinerende, er dens historie. Det er en ubrudt 53-årig evolutionshistorie, hvor nogle af tysk motorindustris allerbedste ingeniører konstant har arbejdet på at gøre bilen bedre. Uden at ændre de helt grundlæggende præmisser som boksermotorens placering og bilens profil. Jeg har svært ved at komme på et eneste industriprodukt, der på samme måde har ændret sig så markant, men stadig ligner sig selv.

911 blev født, inden farve-tv'et for alvor slog igennem, og den sælger bedre end nogensinde i en tid, hvor tv'et er på vej ud af folks hjem. Den har overlevet den kolde krig, tekst-tv og klippekortet og er mere besnærende end nogensinde.

På banen slippes vi løs i kobler på tre biler. Forrest kører en fabrikskører, og derefter følger to journalister. Jeg ligger bagest på de to første omgange med en norsk journalist mellem mig og førerbilen. Fabrikskøreren læser lynhurtigt nordmanden og lægger en passende fart. Det går hurtigt, men ikke for hurtigt, og jeg har tid til at lære banen lidt at kende. Den er svær, hurtig og fantastisk. Største udfordring er at holde bilen konstant i idealsporet - også på langsiden.

For alt jordarbejdet omkring banen betyder, at der ligger et tyndt lag støv og jord der, hvor bilerne ikke hele tiden kører, og derude er vejgrebet nedsat markant. Det er ikke umiddelbart til at se, men man mærker det tydeligt, når et af hjulsættene kommer udenfor med 100 km/t på vej igennem en kurve.

Porschen redder dig

Her viser 911 Turbo dog, hvad ingeniørerne har gået og fiflet med i alle de år. For firehjulstrækket og PSAM, som er en forkortelse for Porsche Active Suspension Management, er på forkant med alle unoder, og medmindre man decideret forsøger at tvinge bilen af banen, så redder den dig i 90 pct. af de tilfælde, hvor en 911 Turbo for 15 år siden ville have sendt dig i barrieren med en hvinende hilsen om god bedring.

Efter et par runder trækker nordmanden til side, og jeg tager plads efter fabrikskøreren. Med et par kække, sene nedbremsninger lader jeg ham forstå, at jeg gerne ser, at vi øger tempoet og trykket i turboen. Han forstår min opfordring og sætter tempoet op. Efter et par kurver er nordmanden kun en prik i mit spejl.

Hvad kan være bedre end at køre en Porsche 911 Turbo på en tidligere Formel racerbane? Det skulle da lige være at køre fra en nordmand i en 911 Turbo på en tidligere Formel 1-bane. På den anden side nærmer vi os hurtigt grænsen for mine racertalenter, og mens knoerne bliver hvide, holder jeg fokuseret øje med fabrikskørerens linjer og bremsepunkter.

Vanvittigt vejgreb

Det her er intenst. Heldigvis supplerer 911 Turbo på blændende vis mine begrænsede talenter, og dens vejgreb, power og bremsekraft er af en anden verden - den dominerer banen. Så selv om jeg mærker svedskjoldet på ryggen vokse, er bilen aldrig i nærheden af sin grænse.

Dens måde at flå farten ud af bilen med sine imponerende bremser for derefter at gnave sig målrettet ind i svinget med et greb som en arrig kat i et tykt gulvtæppe, til dens måde at kaste bilen frem i samme splitsekund, speederen sendes mod gulvet i et miks af turbobundtræk og vanvittigt vejgreb, er oprigtigt talt imponerende. Altsammen uden slip eller tøven.

Tilbage i pitten fortæller en af fabrikskørerne, at den nye 911 Turbo i hvert fald er to sekunder hurtigere på banen end racermonstret 911 GT3 RS. Nuvel - den har firehjulstræk, men den er også markant tungere. Forklaringen skal findes i turbomotorens vanvittige moment på 750 Nm ved 2200 o/min. Det betyder, at den altid har power, lige meget hvor på omdrejningstælleren den lille nål befinder sig. Det bundtræk gør forskellen, og det gør 911 Turbo S til den hurtigste 911 nogensinde. Både på landevej og på bane.

911 er blevet voksen

Nu findes der en del imponerende hurtige sportsvogne derude, og der vil være flere, der ville give 911 Turbo kamp til stregen på Kyalami. Men ingen kan diske op med samme ubrudte modelhistorie og samme hverdagsduelighed som 911 Turbo. Der findes kritikere derude, som mener, den er blevet for veldresseret. For omgængelig. Fra en entusiastsynspunkt kan de have en pointe, men der findes til alt held stadig brugte 964'ere eller ældre 911 Turbo-modeller derude, og de vil med glæde levere både ketchup-effekt og dramatiske overraskelser, hvis ikke de behandles med respekt.

I 2016 er Porsches publikum større end nogensinde, og ikke alle er længere playboys med teenageerfaring fra fars hurtige biler. 911 Turbo er blevet voksen og ansvarlig - uden at have mistet sin sjæl og vanvittige hurtighed.

På vej tilbage til hotellet opfører 911 Turbo sig lige så omgængelig som en Golf, og et stort service koster kun en brøkdel af, hvad du skulle betale, hvis bilen havde været fra Italien. Ingen nævnt, ingen glemt. Den spiller stadig alle roller i forestillingen - fra weekendracerbil på den lokale racerbane til bilen, du kører junior til skole i.

Det er det, der gør 911 til en legende. Og den hurtigste udgave af den tyske legende hedder nu 911 Turbo S.

Mere om emnet

Se alle

Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere