Log ind

En maskine, to mænd og en masse selfies

  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    1 / 15
    BMW i8 er en af den slags sportsvogne, der får de fleste til at stoppe op, når de ser den. Også denne dreng, som egentlig var på vej til svømmeundervisning sammen med sine klassekammerater. Men han måtte bare lige have bilen foreviget på sin mobil og lufte sine tanker om i8?eren med Man:ds journalist.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    2 / 15
    Hvordan føles det egentlig at være så kendt, at folk på gaden glor efter dig? Hvis ikke du har planer om at blive et kendt ansigt, men til gengæld har en stor pengepung, kan du få en fornemmelse af, hvordan det føles. BMW i8 tiltrækker nemlig usædvanlig meget opmærksomhed på vejene.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    3 / 15
    BMW i8 er på mange måder en opsigtvækkende bil. Den er for eksempel bygget i kulfiber og fremstillet med en 1,5 benzinmotor plus en elmotor. På en køretur i i byen er det dog først og fremmest det batmobil-lignende look, der skaffer den opmærksomhed.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    4 / 15
    Selfie mig her og selfie mig der. BMW i8 blev udsat for utallige mobilkameraer, da Man:d kørte ud i virkeligheden for at opleve, hvor meget opmærksomhed man egentlig får, når man kommer rullende i en sportsvogn til flere millioner.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    5 / 15
    BMW i8 forårsagede i hvert fald tre overtrædelser af færdselsloven på køreturen rundt i Odense. Sagt på en anden måde: Man:ds udsendte observede tre bilister, som fandt mobilen frem og begyndte at tage billeder af i8'eren, mens de kørte bil.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    6 / 15
    Jan-Erik Gaba gør sig først og fremmest som filialchef i Bayern Autogroup Odense, men på turen i BMW i8 fik han for et par timer en fornemmelse af, hvad det vil sige at være portræt-fotograf. Her og der skulle han hjælpe drenge og piger, mænd og kvinder med at tage billeder af dem og den opsigtvækkende sportsvogn.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    7 / 15
    Smil du bare, unge mand. Hvis du vil have den opmærksomhed, som følger med en BMW i8, skal du hoste op med cirka tre millioner kroner. Men så får du også den store udstyrspakke med.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    8 / 15
    Hvordan føles det egentlig at være så kendt, at folk på gaden glor efter dig? Hvis ikke du har planer om at blive et kendt ansigt, men til gengæld har en stor pengepung, kan du få en fornemmelse af, hvordan det føles. BMW i8 tiltrækker nemlig usædvanligt meget opmærksomhed på vejene.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    9 / 15
    Hvordan føles det egentlig at være så kendt, at folk på gaden glor efter dig? Hvis ikke du har planer om at blive et kendt ansigt, men til gengæld har en stor pengepung, kan du få en fornemmelse af, hvordan det føles. BMW i8 tiltrækker nemlig usædvanligt meget opmærksomhed.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    10 / 15
    Et godt trick, hvis du gerne vil gøre sig selv lidt mere synlig, næste gange du køber bil: Sørg for at købe en med saksedøre. De er ikke til at overse. Og sørg så for at øve din ind- og udstigning, inden du tager den med ud i offentligheden. Det ser bare ikke slrligt fedt ud, hvis man har problemer med at komme ud af sine fede sportsvogn...
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    11 / 15
    Et godt trick, hvis du gerne vil gøre sig selv lidt mere synlig, næste gange du køber bil: Sørg for at købe en med saksedøre. De er ikke til at overse. Og sørg så for at øve din ind- og udstigning, inden du tager den med ud i offentligheden. Det ser bare ikke slrligt fedt ud, hvis man har problemer med at komme ud af sine fede sportsvogn...
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    12 / 15
    Et godt trick, hvis du gerne vil gøre sig selv lidt mere synlig, næste gange du køber bil: Sørg for at købe en med saksedøre. De er ikke til at overse. Og sørg så for at øve din ind- og udstigning, inden du tager den med ud i offentligheden. Det ser bare ikke særlig fedt ud, hvis man har problemer med at komme ud af sine fede sportsvogn ...
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    13 / 15
    BMW i8 er på mange måder en opsigtsvækkende bil. Den er for eksempel bygget i kulfiber og fremstillet med en 1,5 benzinmotor plus en elmotor. På en køretur i byen er det dog først og fremmest det batmobil-lignende look, der skaffer den opmærksomhed.
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    14 / 15
    Et godt trick, hvis du gerne vil gøre sig selv lidt mere synlig, næste gange du køber bil: Sørg for at købe en med saksedøre. De er ikke til at overse. Og sørg så for at øve din ind- og udstigning, inden du tager den med ud i offentligheden. Det ser bare ikke slrligt fedt ud, hvis man har problemer med at komme ud af sine fede sportsvogn...
  • En maskine, to mænd og en masse selfies
    15 / 15
    Et godt trick, hvis du gerne vil gøre sig selv lidt mere synlig, næste gange du køber bil: Sørg for at købe en med saksedøre. De er ikke til at overse. Og sørg så for at øve din ind- og udstigning, inden du tager den med ud i offentligheden. Det ser bare ikke slrligt fedt ud, hvis man har problemer med at komme ud af sine fede sportsvogn...

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Annonce

Køreturen er egentlig ved at være slut. Men så sker det. Lige der, hvor Vindegade og Kongensgade møder hinanden i midten af Odense.

Vi er egentlig kørt forbi det, der viser sig at blive lidt af et optrin, men de store sidespejle i fremtidsbimmeren redder os, så vi kan følge med i det, en ung dreng på cykel pludselig kaster sig ud i: Da han får øje på os - eller rettere BMW i8'eren, vi sidder i - lister han sin ene vinterhandske af med tænderne, fisker sin mobil op af lommen med den frie hånd og begynder at forevige bilen. Storsmilende, koncentreret og en smule overvældet. Alt sammen, mens han cykler videre med en pose baconchips i den anden hånd, som han samtidig knuger om styret.

Mænd elsker kvinder i en BMW-sportsvogn

Sådan lyder konklusionen i hvert fald på en amerikansk undersøgelse, som folkene bag Insure.com lavede i 2014.

Her blev 2000 mænd og kvinder spurgt om, hvilken type bil og hvilket bilmærke de bedst kunne lide at se det modsatte køn komme kørende i.

Kvindernes top tre over, hvilke biltyper de foretrækker at se mænd køre i, ser således ud: 1. Pickup-trucks 2. Sportsvogne 3. Suv

De bilmærker, som kvinderne foretrækker at se mænd komme kørende i, er Ford med 16 procent af stemmerne, Chevrolet med 13 procent og Porsche med 11 procent.

Mændenes top tre over, hvilke biltyper de elsker at se kvinder køre i, ser sådan her ud: 1. Sportsvogne 2. Sedan 3. Suv Altså en noget anden rækkefølge end kvindernes valg.

Mændene skiller sig også ud fra kvinderne i deres valg af favorit-bilmærker til det modsatte køn. Her vælger mændene BMW på førstepladsen med 16 procent af stemmerne, mens Mercedes-Benz er nummer to og Porche nummer tre.

Og hvad kan man så lære af det? At kvinder elsker mænd, der kører i en pickup-truck fra Ford, mens mænd elsker at se en kvinde komme kørende i en sportsvogn fra BMW - vel at mærke i USA.

Inde i bilen kan vi ikke lade være med at grine. Ingen af os har oplevet en bil-entusiast, der vil gå så meget igennem for at forevige en firhjulet maskine på sin mobil.

Det hele begynder et par timer tidligere, da Jan-Erik Gaba, filialchef hos BMW Odense, triller ind på parkeringspladsen ved banegården. Aftalen er klar: Han stiller den batmobil-agtige i8 til rådighed med ham som chauffør i et par timer, så vi kan undersøge, hvor meget opmærksomhed man egentlig får, hvis man kaster x antal millioner efter en sportsvogn. Ikke noget med at teste alt det sædvanlige: hestekræfterne, styreegenskaberne, komforten und so weiter, som de siger nede i Tyskland. Nej, vi vil teste, hvordan manden (og i disse ligestillingstider selvfølgelig også kvinden) på gaden reagerer, når et bæst af en bimmer buldrer fordi. Og hvad de egentlig siger. Er det for meget af det gode? Eller er det bilen, enhver nyudklækket Lotto-millionær må eje?

Den første reaktion kommer, inden vi overhovedet får klappet de latterligt blærede saksedøre i. En mand, der netop har kastet sin halvgamle Opel ind i en parkeringsbås og er på vej hen til betalingsautomaten, vrider nakken rundt, så han kan suge så meget af i8'eren til sig. Så meget, at selv det dygtigste slangemenneske ville sige "Pas på med det der".

Plus og minus

Plus: Tiltrækker usædvanlig meget opmærksomhed, når man kommer kørende. Helt enormt fedt, hvis man gerne vil ses.

Minus: Tiltrækker usædvanligt meget opmærksomhed, når man kommer kørende. Helt enormt ufedt, hvis man gerne vil leve et stille billiv.

Og da vi ruller ud fra parkeringspladsen og glider ind i trafikken, går en flok skoledrenge i stå i lysreguleringen. Deres samtale, som sikkert handler om, hvilket fodboldhold de foretrækker, når de spiller Fifa på Playstation, eller hvor mange cheeseburgere de skal have, når de får fri, går i hvert fald i stå et øjeblik.

Selv om BMW's nutidige fremtidsbil kan lidt af hvert, kan den ikke fortælle os, præcist hvad drengene siger. Men ud gennem forruden er det ikke svært at mundaflæse, at der ryger en hel del "Hold da kæft" af sted, da de får øje på os.

Så er vi ligesom i gang.

10 minutter senere snegler vi os gennem det trafikale formiddagskaos i midtbyen. Kort før domkirken ender vi bag en sølvgrå Suzuki Wagon R. Ikke ligefrem Guds gave til bilfolket for nu at sige det, som det er, men den kører da fremad. Og så siges det, at den kan rumme 29 ølkasser, hvis bagagerummet udnyttes optimalt.

Suzukien foran os ser dog ikke ud til at have været på øltogt. Og godt for det. Det betyder nemlig, at manden, der viser sig at side i den japanske multibil, får øje på os i bakspejlet. Og så gør han noget, som de færreste kørelærere vil klappe af: Styrer med venstre hånd, mens han bruger den højre til at finde sin mobil frem. Han løfter den op mellem fører- og passagersædet og bruger bakspejlet til at justere, hvor han skal ramme med linsen. Så trykker han.

Knips, knips, knips, og så har Suzuki-manden fået foreviget sportsbimmeren, der kører bag ham.

Svært imponerede over foto-stuntet kører vi ind over cykelstien og parkerer på Flakhaven. Vi åbner saksedørene til stor begejstring for endnu en flok skolebørn, der hujer og hejer ved synet, som så de på en cirkusklovn, der ville gøre alt for at få dem til at more sig.

En dreng glider ud af de ellers pæne to-mands-rækker, som de formentlig er blevet befalet at gå i. Endnu en mobil bliver fundet frem. Knips, knips, knips.

- Min morfor har en BMW 320, men jeg har aldrig set sådan en før. Den er sej, lyder det fra knægten, som når at forsvinde, inden denne skribent kan spørge om navn og alder.

Han skal skynde sig til svømmeundervisning med de andre, når at han råbe, inden han er væk igen.

Sportsvognen får ikke lov til at stå for sig selv særligt længe. En flok nysgerrige omringer den og begynder at tage et hav af selfies, mens gæsterne, der sidder i vinduet på cafeen Druen & Bønnen, forsøger at følge med i, hvad i alverden der foregår. Også her bliver der vredet nakker. De fleste virker næsten benovede over at stå over for en bil, der uden problemer koster mere end et hus i provinsen.

Er der da slet ikke nogen, der har noget skidt at sige om sådan en bil? En ældre dame melder sig på banen. Hun vil bare lige fortælle, at hun har købt en Tesla. Hvad synes hun så om en sportsvogn som BMW i8 ... Er det for meget af det gode?

- Nej, overhovedet ikke. Men den er jo ikke til at parkere nogen steder, svarer hun.

Vi triller nogle hundrede meter videre og parkerer på Gråbrødre Torv for at se, hvad bilen ellers kan trække af reaktioner.

Til at begynde med er der ingen, der stopper op. Bare masser af lange blikke og dem, der lader som om, de ikke har fået øje på bilen. Men så kommer en ældre herre med en blå-orange tophue og godt brugt lædertaske under armen forbi. Han vil vide, hvor hurtigt sådan en maskine kan køre. Hvor mange heste den har. Den slags spørgsmål.

Jan-Erik Gaba svarer beredvilligt på det, der ender som en slags pingpong om i8-fakta, indtil manden er tilfreds. Så træder han et par skridt tilbage for at betrage bilen som en anden kunstmaler, der vurderer sit værk. Siger ikke noget, vimser bare rundt for at danne sig et helhedsindtryk.

- Den koster vel 1,5-2 millioner kroner sådan en der, siger manden så, da han er færdig med sin vurdering.

- Nej, cirka tre millioner med udstyrspakken, svarer Jan-Erik Gaba.

- Så følger der vel også chauffør med, svarer manden med tophuen spydigt igen, alt imens bilen så småt er blevet omringet af gadens folk og fæ, som byder ind med en kommentar eller to, når de da ikke lige tager selfies eller får Jan-Erik Gaba til at tage billeder af dem og bilen.

En anden ældre mand med hænderne solidt plantet i lommerne melder sig på banen, da han når til bagenden af den sorthvide sportsvogn.

- Er der ikke noget anhængertræk? spørger han ud i luften og gentager sig selv, så alle rundt om bilen kan høre ham - og hans joke.

Filialchefen samler bolden op og spiller den tilbage: - Vi er på Fyn og ikke i Jylland, som han siger.

- Men så kan den jo ikke sælges i Jylland, svarer manden med et grin.

Jydekrog eller ej. Faktum er, at der kun kører fire BMW i8'ere rundt i Danmark. Det er i hvert fald det dugfriske tal, Jan-Erik Gaba får serveret, da han ringer til den presseansvarlige for BMW for at få en status.

Ved siden af bilen på Gråbrødre Torv står et ægtepar, der er klar til at blive køber nummer fem i Danmark. Hvis pengene altså var til det, forstås det.

- Hvis nu man var ung og havde penge, lyder det fra damen, da hun har fået overtalt sin mand til at sænke sig ned i førersædet til endnu et foto på en mobil.

Selv kører de rundt i en Fiat Panda, og der er lidt forskel på den og i8'eren, som manden siger, da han er oppe og ude af bilen igen. Med streg under lidt.

Og så er vi tilbage ved drengen med mobilen i den ene hånd, bacon­chips i den anden og en cykel mellem benene.

Jan Erik-Gaba sænker farten, så han kommer op på siden af os, og vi får øjenkontakt. Jeg smider en opadvendt tommelfinger i hans retning i et lydløst forsøg på at anerkende hans foto-stunt på cyklen, men kommer i samme øjeblik til at tænke på, at jeg sikkert ligner en selvfed idiot udefra. Milliondyr sportsvogn og opadvendt tommelfinger til det udenforstående publikum. Vorherre bevares!

Jeg forsøger igen og lader vinduet i saksedøren glide ned.

- Har du set sådan en før? spørger jeg, da vi triller side om side.

- Nej, aldrig. Men den er fed, svarer ungersvenden fra cyklen.

Jan-Erik Gaba tager en hurtig beslutning og svinger ind til siden. Knægten skal da have lov til at sidde i bilen, som han siger.

Vi lader saksedørene glide op og spejder forgæves efter drengen, indtil det går op for os, at han allerede står på den anden side af gaden og tager billeder. Flere billeder.

Drengen hedder Jakob Lund Hansen, er 15 år og på vej hjem fra terminsprøver i engelsk og geografi - derfor baconchipsene.

Vi glemmer hurtigt, hvorfor vi svingede ind til siden, da vi får øje på hans cykel. En helt almindelig cykel med en usædvanlig bagagebærer.

- Den er bygget af motorer fra modelfly, fortæller han om den hjælpemotor med vindkraft, som han selv har skruet sammen og monteret på bagagebæreren.

En hybrid a la BMW i8'eren om man vil.

- Jeg har tre-fire kilometer i skole, og på en fuld opladning kan jeg næsten køre frem og tilbage, fortsætter den unge opfinder, som viser sig at være lidt af en bilmand.

Faktisk er han den, der ved allermest om i8'eren af alle de mennesker, vi møder på turen rundt i Odense. Og hvis han skal være helt ærlig, har han faktisk ikke så meget lyst til at fortælle den ellers svært imponerede filialchef og journalisten om sine evner udi at bygge hjælpemotorer til cykler. Han vil meget hellere kigge nærmere på sportsvognen. Det er vel derfor, vi er stoppet?

Knægten har ret, og kort efter tager Jan-Erik Gaba dagens sidste billeder af ham på forsædet af sportsvognen, der trækker så meget opmærksomhed, at selv de mest linseglade reality-stjerner formentlig vil genoverveje deres job, hvis det var dem, der blev udsat for det samme ved deres blotte tilstedeværelse på gader og stræder.

Af Andreas Leer Scharnberg, anls@fynskemedier.dk

Foto: Peter Leth-Larsen, pll@fynskemedier.dk

  • Journalistpraktikant

    Journalist

Mere om emnet

Se alle

Mænd elsker kvinder i en BMW-sportsvogn

Plus og minus

Det siger anmelderne

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere