Log ind

421 hingste under motorhjelmen

  • 421 hingste under motorhjelmen
    1 / 7
    En fræk bagende, hvor de tværstillede lygter trækker spor tilbage til de klassiske gamle modeller.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    2 / 7
    Interview med Ulrik Danevig, som elsker Ford Mustang.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    3 / 7
    Når andre billister se denne front i bakspejlet, sætter det hos mange gang i drømmen om selv at stå med nøglerne i hånden til en Ford Mustang.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    4 / 7
    Interview med Ulrik Danevig, som elsker Ford Mustang.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    5 / 7
    Når temperaturerne bliver højere er der rig mulighed for at få blæst i håret med en nedslået kaleche.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    6 / 7
    Interview med Ulrik Danevig, som elsker Ford Mustang.
  • 421 hingste under motorhjelmen
    7 / 7
    Interview med Ulrik Danevig, som elsker Ford Mustang.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ikon: Ulrik Danevig har selv en Ford Mustang fra 1967. Gear tog ham med ud på en "ridetur" i den nye model. Det kan allerede nu afsløres, at Ulrik Danevig var klar på en bytter efter turen

Annonce

Som ung havde han flere udgaver af Escort, men så tog han til Australien for at arbejde.

Drømmen

Da han kom hjem, blev det til andre bilmærker, men han havde en drøm om en Ford Mustang. Helst en fra 1964. Det år, da Ford begyndte at producere og sælge bilen.

- Der var flere tilløb til, at den drøm skulle blive til virkelighed. Jeg arbejdede på Velux i Gelsted, før jeg blev selvstændig. Her var der en kollega, der havde en Mustang, han ville sælge. Men min far talte mig fra det. Senere kom en jagtkammerat til jagt i en Mustang. Den reserverede jeg, hvis han på et tidspunkt ville sælge, men den blev desværre totalskadet, fortæller Ulrik Danevig.

Det var også svært at opdrive en Mustang fra 1964, så i 2004 slog han til, da en i lokalområdet havde en bil fra 1967 til salg.

- Nu havde jeg gået med den drøm i så mange år, så nu skulle det være. Der var flere om at byde på bilen, men jeg fik den. Jeg kunne ikke vente med at få den hjem, og det var sommer. Den er med kaleche, siger han.

Den nye model har også kaleche, og Bo Hummelgaard fra Autohuset Vestergaard A/S demonstrerer, hvor nemt den kan slås op og ned.

- Du skal lige sørge for, at dækkene er varme, inden du giver den rigtig gas, lyder det.

Han fortæller også, at der er et fantastisk musikanlæg i bilen, men at de fleste slukker for det, når de skal prøve bilen.

Ulrik Danevig ruller ud på vejen. The Voice må vige for motorlyden. Og så ud på motorvejen. Bilen har automatgear, men med mulighed for at skifte over og lade sig udfordre på manuelt gearskift.

- Det er rart med automatgear, det har jeg også i min. Det kan blive nogle hårde skift med manuelt gear, fordi det kan være svært at følge med. Den her er rolig, selv om der er så mange motorkræfter, og der er ikke så meget støj fra kalechen som på min den gamle, siger Ulrik Danevig, inden han giver den lidt gas.

Mustangen brummer og rykker sig hurtigt frem i det ydre spor. Tiden fra nul til 100 kilometer i timen er 4,8 sekunder.

- Min egen er ikke så komfortabel at køre stærkt i, men det må jeg sige, den her er.

Når bilen passerer de andre biler, sender især de mandlige bilister lange blikke efter den røde fartmaskine.

- Jeg har også prøvet en Maserati. Her er motorlyden mere hvæsende, jeg kan bedre lide den dybe lyd i den her, siger han.

Detaljer videreført

Førersædet omslutter ham som en baseballhandske, og han roser siddekomforten.

- Der er mange detaljer, som de har videreført til den nye model. Blandt andet de vandrette lygter og den fremhævede linje på siden. Det er også en fin detalje med hingsten og årstallet 1964 på instrumentbrættet i højre side.

Da Ulrik Danevig kommer tilbage til bilforhandleren, stiger han ud af bilen, og køreturen har gjort indtryk.

- Hvis jeg havde pengene, så ville det være fedt at eje den her bil, understreger han.

Bo Hummelgaard kommer ham i møde for at modtage nøglen, men Ulrik Danevig har svært ved at slippe den.

- Hvad siger du til at bytte lige over med min Ford Kuga? prøver testkøreren, men den bider bilforhandleren ikke på.

Gammel Mustang sat til salg

Han kan i øvrigt oplyse, at der er godt gang i salget af modellen, og de fleste kunder vælger at få udstillingsmodellen, da det tager op til seks måneder, hvis bilen skal leveres fra fabrikken.

- Den ventetid er for lang, når man har besluttet sig for en Ford Mustang, siger Bo Hummelgaard med et skævt smil.

Ulrik Danevig har taget en beslutning i forhold til sin egen Mustang, som han har haft glæde af i mange år.

- Jeg har sat den til salg, så lige nu står den hos Bilhuset Thybo i Bred ved Vissenbjerg. Det er en dyr bil at have stående, når jeg ikke bruger den mere, end jeg gør, siger han.

Om Ford Mustang

Ford Mustang er en legendarisk amerikansk sportsvogn. Den blev lanceret i 1964.

Det var som hardtop (også kaldet coupé) og Convertible. Hardtop havde et normalt firkantet tag, mens convertible var uden tag. I 1965 kom endnu en karrosseriversion til, nemlig Fastback (2+2). Denne udgave havde skråt tag.

Den første model blev præsenteret 17. april 1964 og blev senere kaldt 1964½ med to motorvarianter, henholdsvis en seks-cylindret 2785ccm motor og en V-8 på 4736ccm.

I 1968 udgik den model, som grundlagde succesen.

Racerlegenden Carol Shelby blev bedt om at gøre Mustang til en sportsvogn, og det resulterede i Ford Shelby Mustang med endnu større ydeevne, langt bedre køreegenskaber og forbedring af teknikken.

I 1969 kom den kraftigste model Super Cobra 428 med 360 HK. I 1971 kom et nyt karrosseri og hele 10 motorvarianter, hvoraf den kraftigste var 429 med 375 HK.

I 1974 kom en ny "lille" Mustang, som ikke faldt i de tidligere Mustang-ejeres smag, men som alligevel solgte godt. Oliekrisen havde nemlig gjort de lidt mindre biler populære i USA. Fjerde generation af Mustang kom i 1979, men den blev aldrig en rigtig succes.

Med 30-års jubilæumsmodellen i 1994 blev Mustang genfødt.

Bilen har været med i utallige film, bl.a. "Bullitt" fra 1968. Her styrer Steve McQueen en mørkegrøn 68 Mustang GT390 Fastback gennem San Franciscos gader

Kilde: wikipedia og bilhistorien.dk

  • Af:

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere