Log ind

Vognmand i Cameroun: Fynske Schou bøvler videre med sit Afrika-eventyr

  • Vognmand i Cameroun: Fynske Schou bøvler videre med sit Afrika-eventyr
    1 / 4
    Poul Henrik Schou er vognmand på Fyn. Sidste år valgte han at udvide forretningen og etablere sig i Douala, Cameroun, Vestafrika. I øjeblikket har han fem lastbiler og 15 ansatte dernede. Privatfoto
  • Vognmand i Cameroun: Fynske Schou bøvler videre med sit Afrika-eventyr
    2 / 4
    Et udsnit af Schous afrikanske vognpark. Den tæller fem lastbiler. Når de fem lastbiler ikke kan følge med, hyrer Schou lokale underleverandører ind. I perioder har han haft mellem 40 og 50 lastbiler kørende samtidig. Privatfoto
  • Vognmand i Cameroun: Fynske Schou bøvler videre med sit Afrika-eventyr
    3 / 4
    Vognmanden selv foran Maersks hovedkvarter i Cameroun. I januar var Poul Schou selv i Cameroun for at se til forretningen. Privatfoto
  • Vognmand i Cameroun: Fynske Schou bøvler videre med sit Afrika-eventyr
    4 / 4
    - Hvis de på et tidspunkt indfører bilsyn i Afrika, så bliver de nødt til at skrotte 80 procent af alle biler i Afrika. Det er ikke løgn, siger Poul Henrik Schou. Privatfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Eventyr: Det er et år siden, fynske Poul Henrik Schou etablerede sig som vognmand i Douala, Cameroun. Selvom det langtfra er let at drive virksomhed i Vestafrika, klør han stadig på med krum hals. Og udvider måske til flere lande

For et år siden etablerede den fynske vognmand Poul Henrik Schou sig som vognmand i havnebyen Douala, Cameroun, Vestafrika. I første omgang med fem lastbiler, som blev sendt med skib derned.

I dag et år senere - og klogere, om man vil - kan han stadig skrive "vognmand i Afrika" på visitkortet. Men det seneste år har ikke været uden kampe, og der er stadig lang vej endnu, før Afrikaeventyret for alvor begynder at kaste penge af sig.

- Lastbilerne er ude og køre, men der er stadig masser af udfordringer. Ting tager bare lang tid, siger Poul Henrik Schou, som netop er kommet hjem dernedefra, og fortsætter:

- At få en adgangsbillet til havnen, som vi skal have, hver gang vi skal ind og hente en container, den kan vi sagtens vente på en uge. Fortoldning af papirer tager også rigtig lang tid. Og når vi snakker den Centralafrikanske Republik, så er der jo krig nogle steder, så vores lastbiler kører i konvoj fra grænsen af og derind, og dem skal man også vente på. De kører jo ikke hele tiden.

Schous nye afrikanske afdeling har hovedkvarter i Douala i Cameropun. Firmaets indtil videre fem lastbiler kører dog ikke kun i Cameroun, men også i Tchad og Centralafrikanske Republik.

Chaufførerne er lokale, men Poul Henrik Schou har en dansk direktør udstationeret. Vagter, mekanikere, kontorpersonale, chauffører osv. inklusive, tæller den afrikanske stab nu 15 mand.

Masser af gods dernede

Selvom det er udfordrende at drive vognmandsforretning i Afrika, fortryder Poul Henrik Schou så langtfra, at han kastede sig ud i projektet.

- Vi tror på det. Det er spændende, og der er masser af gods, der skal flyttes. Og så har vi en god kunde, siger den fynske vognmand.

Schou har kontrakt med Maersk-selskabet Damco.

- Vi flytter primært skibscontainere, men der også andre typer varer, der skal flyttes, i sække, stole og træ. Alt muligt forskelligt, siger Poul Henrik Schou.

Ud over sine egne lastbiler, opererer han også med lokale underleverandører.

- Det højeste, vi har været oppe på, er 40-50 biler i sving på samme tid.

Blev snydt første gang

Poul Henrik Schou havde ikke på forhånd noget kendskab til Afrika, da han begyndte som vognmand dernede.

- Det er en lang historie, der går tilbage til en Belgier, som ønskede nogle transportfirmaer, der kunne komme ned til Bangier og den Centralafrikanske Republik, begynder Poul Henrik Schou fortællingen om, hvordan hele Afrika-projektet startede.

- Det prøvede vi så med en bil, men Belgieren snød mig, og det gik i vasken. Men så sad jeg og hungrede lidt efter det og tænkte, at "det kan ikke passe, det ikke kan lykkes."

Så den fynske vognmand undersøgte sagen og fandt ud af, at Damco, som er Maersk-ejet, havde kontor i Douala. Og som en ekstra bonus var direktøren dansk.

- Ham kom jeg i en god snak med. Senere sendte vi en god medarbejder ned og undersøge markedet. Og efter tre besøg dernede kom han hjem med en kontrakt med Damco, siger Poul Henrik Schou.

Det er et eventyr

Skal man opsummere det kort, så går det fremad med Schous afrikanske afdeling, men der er stadig et stykke vej, før pengene så at sige begynder at rulle ind.

- Sidste år havde vi to måneder med overskud, så vi har vist for os selv, at vi godt kan tjene penge dernede. Men vi skal have kilometerantallet op på bilerne, så de producerer noget mere, end de gør i dag. Der skal mere produktivitet på, før det bliver en god case, siger Poul Henrik Schou.

Pengesiden skal selvfølgelig på plads, men samtidig er den afrikanske vognmandsforretning også noget andet for den fynske vognmand.

- Jamen det er jo eventyret i det. Det er skidespændende. Og så er det bare dejligt at komme ned og se vores lokale medarbejdere, som er glade for at arbejde hos os.

Hvis alt klapper, udvider Poul Henrik Schou måske engagementet til flere af Camerouns nabolande.

- Damco vil gerne have, vi følger dem ind i flere lande, bland andet Nigeria. Det arbejder vi på nu. Men vi tager ikke nogen forhastede beslutninger. Nu skal vi lige have styr på ét land af gangen, griner Poul Henrik Schou.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere