Log ind

Underleverandør: Skal du være med til at bygge letbane?

  • Underleverandør: Skal du være med til at bygge letbane?
    - Vi ville gerne imødekomme et stort ønske fra vores ejer, Odense Kommune, om at gøre det nemmere for mindre virksomheder at byde sig til som egnede underleverandører, siger letbanedirektør Mogens Hagelskær.
  • Underleverandør: Skal du være med til at bygge letbane?
    - Vi ville gerne imødekomme et stort ønske fra vores ejer, Odense Kommune, om at gøre det nemmere for mindre virksomheder at byde sig til som egnede underleverandører, siger letbanedirektør Mogens Hagelskær.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Odense Letbanes leverandørportal har netop åbnet for, at mindre virksomheder kan melde sig som underleverandører til anlægsarbejde-entrepriserne Civil Works, hvor der blandt andet skal flyttes veje, kryds og fortove for at gøre plads til letbanen.

DENNE ARTIKEL ER RETTET KLOKKEN 14.23 EFTER HENVENDELSE FRA ODENSE LETBANE.

Det er for sent at søge om at blive prækvalificeret til Odense Letbanes syv anlægsarbejde-entrepriser Civil Works. Fristen for at søge om prækvalifikation er overskredet.

Men du kan stadig nå med på holdet som underleverandør.

Odense Letbanes såkaldte leverandørportal har nemlig netop åbnet for, at mindre virksomheder kan byde ind som underleverandører på Civil Works-udbudspakken, hvor der blandt andet skal flyttes en række eksisterende veje, fortove og kryds for at gøre plads til letbanen.

Man skal dog være vågen, hvis man ønsker at bringe sin virksomhed i spil som underleverandør i den forbindelse, advarer administrerende direktør i Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær.

- Leverandørportalen er nok mere relevant i forbindelse med nogle af vores andre udbudspakker, hvor vi har store udenlandske entreprenører inde, som ikke kender det lokale marked så godt, siger Mogens Hagelskær.

Her nævner han letbanens to store udbudspakker, der angår togsæt og transportsystemer, hvor de prækvalificerede fortrinsvis er store udenlandske virksomheder.

- Pakkerne i Civil Works er til gengæld så små, at det i overvejende grad vil være danske entreprenører, som bliver prækvalificeret til opgaverne. Det betyder, at de virksomheder, som ender med at vinde udbudspakkerne, formentligt vil kende de lokale forhold rigtig godt i forvejen, siger Mogens Hagelskær.

Og dermed ikke have samme behov for at gå ud og støve nye underleverandører op via bl.a. letbanens leverandørportal.

Portal skal hjælpe små

Når store, internationale virksomheder skal finde underleverandører til at løse specifikke opgaver, er det ofte tilfældigheder eller allerede eksisterende netværk, der afgør, hvem der får ordrerne.

Derfor lancerede Odense Letbane i efteråret sidste år den såkaldte leverandørportal.

Portalen er et matchmaking-site, hvor mindre underleverandører kan gøre opmærksom på sig selv og måske gå i dialog om mulige samarbejder med de virksomheder og konsortier, som har vundet opgaven med at bygge letbanen.

- Vi ville gerne imødekomme et stort ønske fra vores ejer, Odense Kommune, om at gøre det nemmere for mindre virksomheder at byde sig til som egnede underleverandører, forklarer Mogens Hagelskær.

Portalen øger selvsagt muligheden for, at lokale fynske virksomheder også kan få lov at tjene lidt på Odenses største prestige-projekt i nyere tid. Og det er ikke en uvæsentlig del af målsætningen med portalen.

Men økonomisk giver løsningen, som i dansk sammenhæng aldrig er set lignende, også god mening, lyder det fra Mogens Hagelskær.

- Vores overordnede incitament i Odense Letbane P/S er jo at konkurrence-udsætte alle vores entrepriser mest muligt, simpelthen for at få de bedste priser hjem og dermed sandsynliggøre, at de budgetter, vi har, er så realistiske som muligt, siger han.

En af måderne at gøre det på er at skære opgaverne til i nogle bidder, som flest muligt kan gabe over.

- For jo flere, der kan gabe over en given opgave, desto større konkurrence bliver der, lyder det fra direktøren.

Det er årsagen til, at byggeriet af Odense Letbane er delt op i mindre bidder - fra de fire overordnede udbudspakker, letbane byggeriet er delt op i, til leverandørportalen, der formidler de mindste lunser, projektet kaster af sig.

35 har allerede budt ind

Mens Mogens Hagelskær ikke forventer, at så mange lokale underleverandører vil vælge at byde ind på portalen i forbindelse med Civil Works-entrepriserne, har interessen til gengæld allerede vist sig at være pæn i forbindelse med letbanens to store udbudspakker, dem der angår transportsystem og togsæt. Her har samlet set 35 virksomheder indtil videre meldt sig som underleverandører på portalen.

- Vi er de første i Danmark, der laver en leverandørportal som den her. Så vi har været lidt spændte på, hvor stor succes, den ville få, lyder det fra direktøren.

Underleverandørerne kommer først rigtig i spil, når Odense Letbane har skrevet kontrakt med hovedleverandørerne, hvilket først kommer til at ske senere på året. Indtil videre er processen kun nået til prækvalifikationen af byderne på tre af letbanens fire udbudspakker.

- Så at vi allerede har 35 tilmeldte på leverandørportalen, det er meget positivt, synes jeg, siger Mogens Hagelskær.

Anlægsarbejderne i forbindelse med Civil Works-pakken begynder til sommer.

Mere om emnet

Se alle
God mulighed for fynske virksomheder

God mulighed for fynske virksomheder

Sådan fordeles opgaverne

Sådan fordeles opgaverne

God mulighed for fynske virksomheder

God mulighed for fynske virksomheder

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere