Log ind

Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed

  • Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed
    1 / 2
    Heartland er noget af det, der gør Fyn unik, og som skal være med til at trække flere turister til. Arkivfoto
  • Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed
    2 / 2
    Forretningschef Thomas Kastrup, Destination Fyn-klyngen. Pr-foto
Erhvervsturisme

Hos Destination Fyn-klyngen arbejdes der på at vise, hvad Fyn kan byde på af unikke oplevelser for at konvertere en mødeturist til ferieturist.

Bleisure er ikke en direkte satsning på Fyn, men hos Destination Fyn-klyngen bliver der alligevel tænkt i de baner.

- Vi satser på det i den forstand, at vi ikke tænker på turisten som en, der kun kommer i en kort periode, men som en potentielt langvarig relation, siger Thomas Kastrup, der er forretningschef for klyngen.

- Er man mødeturist, skal man præsenteres for noget, der er så stærkt, at han eller hun vil tage sin familie med næste gang. På samme måde som en leisureturist skal vises noget af den mangfoldighed, vi har på Fyn og sætte det sammen i nye produktmuligheder. Vi skal give turisten overblikket og præsentere de elementer, man selv kan bygge sin oplevelse på Fyn op omkring.

De fynske aktører er da også begyndt at sætte pakker sammen til både mødedeltagere og -købere.

Projektet Mødeøen Fyn er en vigtig del af Destination Fyn i forhold til at kombinere forretning og ferie. Det er netop Mødeøen Fyn, som Laila Quist fra Kystvejens Konferencecenter i Grenå var inspireret af, da hun foreslog, at Destination Djursland skulle satse på bleisure.

- Mødeøen Fyn er nok det bedste eksempel på, at vi har blandet tingene sammen, fortæller Thomas Kastrup.

- Her har man smidt nogle lidt særprægede og unikke fynske oplevelsesprodukter på bordet og vist, at der er mange forskellige muligheder på Fyn i forhold til sociale arrangementer, og at der er mulighed for andet end det klassiske møde.

Heartland er udstillingsvindue

En anden ting, som fynboerne gør brug af, er at vise mødekøberne, hvad Fyn har at byde på uden for mødelokalerne.

- Vi blander forretning og leisure ved at bruge Heartland (festival, der foregår på Egeskov Slot, og som kombinerer musik, samtaler, mad og kunst, red.) til at tiltrække mødekøbere, siger Thomas Kastrup.

- Heartland er et fantastisk udstillingsvindue for, hvad vi kan på Fyn.

I det hele taget handler det om at pulje kræfterne, når det gælder om at trække turister til Fyn, forklarer han.

- Vi har ikke Legoland eller Tivoli, men vi har en masse andet godt, som bare bliver endnu bedre, når vi tænker det sammen. Virksomhederne har opnået den erkendelse, at når man lægger attraktioner sammen, som alle sammen har et fælles værdisæt i form af autencitet, så viser vi, hvad Fyn kan på tværs af oplevelser og produkter, og det er det, vi bruger i vores markedsføring, forklarer forretningschefen.

Hos Destination Fyn-klyngen bliver der også arbejdet på at kunne præsentere ledsagerpakker, så mødedeltagere i højere grad vil tage familien med til Fyn.

- Hvis en mødedeltager skal afsted i tre dage, og vi er gode til at præsentere et produkt for familien med slotsophold, rundtur til fynske fødevareproducenter eller andre unikke tilbud, så har vi muligheden for at lave et mix, hvor vi kombinerer møder og leisure, forklarer Thomas Kastrup.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle
Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure

Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure

Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie

Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere