Log ind

Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie

  • Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie
    I Ree Park er der mulighed for både at holde møde og slappe af bagefter.
  • Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie
    I Ree Park er der mulighed for både at holde møde og slappe af bagefter.
Erhvervsturisme

Fænomenet bleisure, der er en kombination af business og leisure, er ved at slå igennem i Danmark. Danmark er et populært rejsemål, og det kan mødebranchen udnytte.

Fortællingen om Danmark som et land med hygge, tryghed, ny nordisk mad og smuk natur er for alvor slået igennem i udlandet og har gjort Danmark til et populært rejsemål. Det har fået antallet af både ferie- og erhvervsturister til at stige, og nu er fænomenet bleisure også ved at slå igennem herhjemme.

Bleisure er en kombination af forretning og ferie, hvor mødeturisten typisk forlænger sit ophold i Danmark og holder ferie, når arbejde, møder eller konference er overstået.

Bleisure turism

Bleisure er en kombination af business og leisure - eller arbejde og fritid.Det er en tendens, hvor mødeturister enten ankommer nogle dage før en konference, møde eller arbejde, og bruger dagene på at være ferieturist. Det kan også være en mødeturist, der forlænger opholdet og holder ferie efterfølgende.

Der findes endnu ingen opgørelser over, hvor mange bleisure-turister, der er i Danmark, men Visit Denmark anslår, at mellem 16 og 20 procent af udenlandske mødeturister lægger ferie oven i deres ophold i Danmark.

Bleisure-turister er særlig interessante for turistbranchen, fordi de generelt bruger flere penge end den typiske ferieturist. De bliver som regel boende på det hotel, de har boet på under forretningsrejsen, og de bruger generelt også flere penge på restaurantbesøg, shopping og oplevelser.

Visit Denmarks seneste opgørelse over turisternes forbrug viser, at en udenlandsk mødeturist bruger op mod 3.030 kroner i døgnet, mens en ferieturist bruger mellem 400 og 700 kroner om dagen. En storbyturist bruger dog cirka 1000 kroner om dagen.

Opgørelser fra udlandet viser, at cirka 60 procent af hotelgæsterne er mere tilbøjelige til at kombinere forretning og ferie, end de var for fem år siden.

Erik Mortensen, der er ansvarlig for mødemarkedet hos Visit Denmark, kan se, at fænomenet er ved at få fodfæste i særligt de større byer.

- Indtil videre ses bleisure der, hvor storbyen er en destination i sig selv. Så det vil være Aarhus, København og Odense, hvor det slår først igennem, men der er rigtig meget, som taler for, at man lægger en naturoplevelse oven i, når man har været for eksempel tre dage i København, forklarer han og fortsætter:

- Vi ved også, at mødeplanlæggerne lægger rigtig mange storbyoplevelser ind for at krydre mødeoplevelsen, og dermed er storbyen oplevet, når man har været til et firedages møde. Og hvad er det så, man tager ud og oplever? Er det Hamlet Slot i Helsingør eller Møns Klint? Det er noget, vi vil forsøge at få afdækket i en ananlyse, der kommer i 2018.

Vi fortæller om maden, om danskerne, om hygge og om gode naturoplevelser, og dermed fortæller vi også, at Danmark er et ret fedt land at være i, når man kommer ud fra kongrescentret og er almindelig turist.

Erik Mortensen, ansvarlig for mødemarkedet, Visit Denmark

Danmark er et fedt land

Selv om det endnu ikke er klarlagt, præcis hvad mødeturisterne ønsker at opleve, når møder og konferencer er overstået, er Danmark et oplagt land for bleisure, mener Erik Mortensen.

- Danmark har helt sikkert et potentiale. Fordi vi har en destination, som folk rigtig gerne vil besøge. Danmark er både sikkert, bekvemt og til at komme i nærheden af prismæssigt, forklarer han.

- Vi må også være ærlige at sige, at et kongrescenter er et kongrescenter, og et Scandic-hotel er et Scandic-hotel. Dem er der altså mange af rundt omkring i verden, og det er ikke det, der gør Danmark unik. Det er vores måde at leve på, vores måde at være på og vores måde at indrette os på. Det er jo i virkeligheden det, der gør os unikke i forhold til andre markeder.

Det er netop de ting, der gør Danmark til noget særligt, som Visit Denmark slår på i en ny markedsføringskampagne, og det, der tiltrækker en ferieturist, kan også være med til at tiltrække en møde- eller bleisureturist.

- Vi fortæller om maden, om danskerne, om hygge og om gode naturoplevelser, og dermed fortæller vi også, at Danmark er et ret fedt land at være i, når man kommer ud fra kongrescentret og er almindelig turist, forklarer Erik Mortensen.

Og så har Danmark yderligere den fordel, at det bliver opfattet som et trygt sted at rejse hen.

- Vi har en fordel i forhold til andre markeder, vi normalt sammenligner os med, fordi Danmark er en populær destination som feriested, men også fordi at når du tager familien med på forretningsrejse, vil du være sikker på, at familien er i trygge hænder, mens du er til møde. Det er specielt noget, vi oplever på det amerikanske marked, hvor konen ofte er med på rejsen, siger Erik Mortensen.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle
Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure

Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure

Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed

Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere