Log ind

Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure

  • Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure
    1 / 3
    Djursland kan byde på en forlystelsespark med fuld fart på vilde rutsjebaner, men mange kommer også til Djursland for at opleve Nationalpark Mols Bjerge. I parken kan der blandt andet ses dødishuller, vilde heste og sjældne planter og insekter. Foto: Nicole Wolter
  • Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure
    2 / 3
    Ree Park er med i samarbejdet omkring bleisure, og parken byder på aktiviteter for både virksomheder og familier. Der er blandt andet mulighed for at komme på landrover-tur blandt giraffer og næsehorn, og man kan overnatte i lodges på savannen.
  • Fyn kan lære noget: Djursland satser på bleisure
    3 / 3
    Bålmad er andet end pandekager og popcorn. Det kan også være kulmule med en crumble af brød og brændenælder og speltotto med fløde og dild. Maden her er tilberedt hos Karpenhøj Naturcenter, som er åben året rundt for både virksomheder, skoler og familier. Ud over kreativ mad over bål, hvor man er med til at alt fra at sanke krydderurter til at kløve brænde, er der også mulighed for at prøve træklatring, sove i lavvu eller slappe af i vildmarksbad med udsigt over Fuglsø Vig.
Erhvervsturisme

Der er mange hoteller og konferencecentre, og der er mange turistattraktioner samlet på et lille areal. Det gør Djursland oplagt til at kombinere forretning og ferie, mener turismedirektør Flemming Rasmussen fra Destination Djursland.

På Djursland er møde- og turistbranchen gået sammen om at tiltrække en ny type turister. Destination Djursland vil satse på bleisure turism, der er en kombination af business og leisure - eller erhvervs- og ferieturisme.

Turismedirektør Flemming Rasmussen fra Destination Djursland forklarer, at det ikke giver mening at se de to dele hver for sig.

- Vi er gået ind i satsningen for at støtte op om vores virksomheder, som har noget for mødeturister, og fordi vi samtidig har den opfattelse, at vi har en masse spændende steder, som kan købles til business-delen, siger han.

Attraktionerne på Djursland kan være med til at skabe interesse om os som erhvervsdestination, men vores erhvervsgæster kan også blive til en feriegæst. Vi skal have begge kasketter på hele tiden.

Direktør Laila Quist, Kystvejens Konferencecenter

- Vi tror på, at vi kan tilbyde noget mere, end man normalt får på et hotel til et møde, og vi vil konvertere mødeturisterne til leisure-delen, fordi vi tror, at vi har noget interessant at komme efter, selv om man ikke er på arbejde.

Flemming Rasmussen erkender, at Djursland måske ikke adskiller sig væsentligt fra andre dele af Danmark, men mener at destinationen alligevel har en fordel.

- Hvis jeg kigger ud til mine kolleger, kan de alle sammen levere mere end et eller andet mødelokale, men vores fordel kunne være, at vi har rigtig meget på et lille område. Det er meget koncentreret, og selv om man bor på et hotel i Grenå, er det ikke noget problem at lave nogle aktiviteter i nationalparken, fordi transporttiden ikke vil være ret lang. Det er nok der, vi kan noget, som er lidt sværere for nogle af mine kolleger, forklarer Flemming Rasmussen.

Idéen til at gå ind i bleisure kommer fra Laila Quist, der er direktør på Kystvejens Konferencecenter i Grenå.

Sælger destination sammen

Laila Quist mener, det vil gavne alle i møde- og turistbranchen på Djursland, hvis de er i stand til at arbejde sammen.

- Vi har den største koncentration af attraktioner i Danmark, og de trækker jo mange mennesker herud. De kan være med til at skabe interesse om os som erhvervsdestination, men vores erhvervsgæster kan også blive til en feriegæst. Vi skal have begge kasketter på hele tiden, siger hun.

- Vi skal hjælpe hinanden med markedsføring, med at brande Djursland og sælge destinationen.

Laila Quist nævner et eksempel på, hvordan et mødested kan skabe mersalg sammen med en turistattraktion.

- Vi kan gøre noget ud af at sælge attraktioner ind som en del af et konferenceophold. Vi ligger meget tæt på Kattegatcentret, og det kunne jo være, at vi kunne være med til at lave en pakke, hvor de bliver en overnatning mere, og vi inkluderer en entrebillet i prisen, forklarer Laila Quist.

- Jeg har også haft nogen ude at se Ree Park, og vi samarbejder med deres teambuilding-afdeling. Det samme med Kyst- og Fjordcentret. Dem bruger vi rigtig meget her i huset, og vi har også haft gæster ude hos dem.

Samarbejde på tværs af aktørerne er en grundlæggende forudsætning for at lykkes med bleisure, mener Flemming Rasmussen.

Det kan godt være, at overnatningsstederne er konkurrenter, men de er nødt til at samarbejde om at få turisten til Djursland i første omgang, forklarer turismedirektøren.

- Samarbejdet skal være på plads, inden man overhovedet overvejer noget som helst omkring bleisure. Når man først er enige om, at vi skal den samme vej, er vi kolleger. Så kan det godt være, at man bliver konkurrenter på et tidspunkt, men det er vigtigt, at vi slås sammen om at få turisten til Djursland. Det nytter ikke noget, hvis turisten ender i Vordingborg eller Tyskland, siger Flemming Rasmussen.

Alt i alt er målet at få flere turister til Djursland, understreger Laila Quist.

- Flere kunder kan vi aldrig få nok af. Djursland er en fantastisk destination, så det skal vi råbe rigtig, rigtig højt, siger hun.

Artiklen er baseret på en pressetur arrangeret af Destination Djursland.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle
Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie

Nyt fænomen på vej: Flere turister kombinerer forretning og ferie

Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed

Skal blive lidt længere: Turister skal se fynsk mangfoldighed

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere