Log ind

Du bliver nødt til at lave noget godt

  • Du bliver nødt til at lave noget godt
    Hos Slagter Kruse slagter de selv kvæg, svin, lam og meget andet og laver eksempelvis øl-pølser af kødet. Foto: Axel Schütt
  • Du bliver nødt til at lave noget godt
    Hos Slagter Kruse slagter de selv kvæg, svin, lam og meget andet og laver eksempelvis øl-pølser af kødet. Foto: Axel Schütt

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sådan kan det gøres

Slagter Kruse har eksisteret i Tved siden 1889. I dag har Hans Ole Kruse forretningen, og fortæller om deres arbejde med at holde en specialbutik kørende.

I Tved på den sydligste del af Djursland ligger Slagter Kruse. Har man sommerhus i området, kræver butikken ingen nærmere introduktion, men har du ikke det, er her en lille introduktion: butikken har eksisteret siden 1889, slagter sit eget kød og sælger til både private og restauranter i hele Østjylland som for eksempel Michelin-restauranten Domestic i Aarhus. Hans Ole Kruse er den nuværende ejer af butikken og fjerde generations Slagter Kruse, og kommer her med fem bud på, hvordan man holder liv i en specialbutik i en tid, hvor kæderne og supermarkederne giver hård konkurrence.

1
billede
Hos Slagter Kruse slagter de selv kvæg, svin, lam og meget andet og laver eksempelvis øl-pølser af kødet. Foto: Axel Schütt

Du bliver nødt til at lave noget godt. Det sker jo at en kunde er utilfreds, men mange af vores kunder er kommet her gennem mange år og kommer helt fra Aarhus og Grenaa, og så bliver kvaliteten nødt til at være i orden. Og når først kvaliteten er i orden, så bliver det heller ikke helt så nødvendigt at udvikle og brede sig så meget.

2

Vi skal holde os til det, vi er bedst til. Vi sælger kød, og vi skal ikke begynde at sælge færdigretter og alt muligt andet. Og hvis vi begyndte at sælge for eksempel færdigretter, så endte vi nok med at skulle spise dem selv, for det er ikke det, folk kommer hos os for. Dem kan de jo købe i supermarkedet.

3

Sørg for at personalet er veluddannede og ved, hvad de snakker om. Mange af vores kunder kommer for at få råd og vejledning om kødet - de ved en del i forvejen, men vil gerne vide hvor det kommer fra, hvor det sidder på dyret og så videre. Og sådan en vejledningn kan vi kun give dem, hvis personalet har styr på det, de står og sælger.

4

Igen handler det om personalet. I vores tilfælde har vores medarbejdere været her i mange år og kender mange af kunderne, så de ved, hvad de skal have. Og så betyder det også at personalet ved, hvordan de skal snakke til den enkelte kunde. Hvor meget man kan lave sjov med den enkelte kunde, for eksempel. Og det gælder også den anden vej - at kunderne kender personalet.

5

Hav varerne på lager. Jeg laver dagbog over hver dag, så jeg altid ved, hvor mange kunder der kommer. På den måde kan jeg sige til dem inde i butikken at i dag kommer der cirka 120 kunder. Så ved de, hvor travlt de får og jeg ved hvor meget kød, jeg skal producere. Og så betyder det at kunderne ikke skal køre forgæves, samtidig med at jeg undgår for meget spild.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere