Log ind

Vi skal tænke i helheder

Vi skal tænke i helheder
Af: Kristian Pihl Lorentzen, Hermelinvej 4, Ans, MF og transportordfører for Venstre

Steffen Jørgensen, Randbø,l skrev i avisen Danmark den 15/5 om "Den midtjyske luksusmotorvej". Han er ikke enig i behovet for en jysk parallelmotorvej og argumenterer i stedet for udvidelser på E45.

Der hersker ingen tvivl om behovet for at fremtidssikre vejkapaciteten nord-syd i "Den Jyske Transportkorridor", der er helt afgørende for det producerende, vestdanske erhvervsliv og for transittrafikken i Jylland. Lige nord for Vejle mødes to motorveje, hvoraf den ene til næste år forlænges helt til Holstebro med deraf følgende opsamling af endnu mere trafik. Hverdagsdøgntrafikken på Vejlefjordbroen har nået 90.000 biler - og om få år sander trafikken på broen helt til med deraf følgende store tab af tid og penge.

Desuden er det uhyre vigtigt at sikre forudsætning for mere vækst og jobskabelse længere mod vest i Jylland, en kortere transportvej fra nord til syd ned gennem det centrale Jylland, samt optimale vejforbindelser til Jyllands internationale lufthavn i Billund. Vejdirektoratets analyser har allerede afdækket, at der er særdeles god samfundsøkonomi i en jysk parallelmotorvej med en forretning på mere end 8 pct. Dertil kommer vejens betydelige aflastning af flaskehalsen på Vejlefjordbroen - ikke mindst, hvis der også anlægges en tværforbindelse mellem E45 og Billund syd for Vejleådalen.

På denne baggrund har et meget bredt flertal i Folketinget udvist rettidig omhu og igangsat en omfattende undersøgelse til 65 mio. kr. af mulig linjeføring for den jyske parallelmotorvej fra E45 nord for Hobro via Viborg og Billund til E45 nord for Haderslev. Jeg er helt enig i, at en parallelmotorvej ikke kan stå alene. Der skal også ske udvidelser på E45. Regeringen har allerede afsat penge til udvidelse af E45 mellem Aarhus og Skanderborg til seks spor frem mod 2020. Og vi skal etapevist videre med yderligere udvidelser af E45 som led i en helhedsorienteret samlet plan frem mod 2030. Tempoet i anlægsarbejdet vil afhænge af, hvor mange penge til infrastruktur, det lykkes at afsætte i en kommende 2025-plan for dansk økonomi. 

Linjeføringen for den kommende jyske parallelmotorvej skal selvsagt tage udstrakt hensyn til naturen. Den skal ikke pløjes ned gennem Vejle Ådal og fredede naturområder. Det ændrer ikke på et påtrængende behov for at komme videre med projektet i lyset af de alvorlige trafikale realiteter på Vejlefjordbroen. Lad os samle kræfterne om en helhedsorienteret løsning for fremtidssikring af kapaciteten i Den Jyske Transportkorridor. Om godt to år har vi et sikkert grundlag for at træffe politisk beslutning om parallelmotorvejens præcise linjeføring mellem Give og Haderslev.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere