Log ind

Fantasien skal føre Arla ind i fremtiden

  • Fantasien skal føre Arla ind i fremtiden
    Et tidligt kig ind i Arlas nye, globale center, som kronprinsesse Mary åbner tirsdag. Foto: Mikkel Berg Pedersen
  • Fantasien skal føre Arla ind i fremtiden
    Et tidligt kig ind i Arlas nye, globale center, som kronprinsesse Mary åbner tirsdag. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Gennem innovation satser Arla Foods på at skabe fremtidens sunde mejeriprodukter. Sådan lyder budskabet fra adm. direktør Peder Tuborgh på dagen, hvor kronprinsesse Mary åbner et nyt globalt innovationscenter i Aarhus.

Når Arla i fremtiden markedsfører nye oste, yoghurt, mælkedrikke, is eller snacks, er en del af produkterne sandsynligvis skabt på ideer fra forskere, eksperter og forbrugere i mejeri­koncernens nye, globale innovationscenter. Det har navnet Arla Innovation Center og ligger i Agro Food Park i Skejby ved Aarhus.

Med udviklingscentret, der tirsdag bliver officielt åbnet af kronprinsesse Mary, er det målet at løfte innovationen ind i en ny æra. Ambitionen er, at halvdelen af Arlas vækst i 2020 skal komme fra innovation.

Naifu

Arlas nye, globale innovations­center er sted, hvor fantasien kan få frit løb, når det gælder ideer til spritnye mejeriprodukter.Et godt eksempel på, hvad Arla har lanceret i de seneste år, er Naifu. Det er osteprodukt, specielt udviklet til det kinesiske marked, som blev lanceret for et år siden.Den hvide Naifu fremstilles i blokke og indeholder sammen­lignet med sødmælk tre gange så meget protein og en tredjedel så meget fedt, og er samtidig rigere på kalcium. Produktet passer til de kinesiske madtraditioner, for det kan lynsteges, koges og grilles.Naifu er blevet til efter fire års udvikling i Arla, som har store forventninger til produktet.

-Vi vil gennem innovation skabe fremtidens produkter, som ingen kender i dag. Visionen er at skabe sunde og naturlige mejeriprodukter uden kunstige tilsætningsstoffer til forbrugerne, siger Arlas topchef, Peder Tuborgh.

Står man inde i centret, kan man gennem store vinduer se en flok græssende sortbrogede køer, der tilhører én af Arlas 12.000 leverandør. Bygningen er miljøvenlig og CO2-venlig. Både glasfacaden og ovenlysvinduerne i det store atrium har energibesparende lavenergivinduer. På taget producerer 525 kvadratmeter solceller bæredygtig energi.

Med sine 10.000 kvadratmeter er Arlas internationale center for udvikling et rummeligt sted til de 150-200 medarbejdere, som her i første omgang skal være. Foreløbigt er 90 ansatte rykket ind, hvor Arla vil revolutionere arbejdet med udvikling af mejeriprodukter.

-Vi vil ikke sidde på bagsædet og se på, hvad konkurrenterne gør. Vi vil bevise, at vi i nogle tilfælde er først på markedet med et helt nyt produkt. For os er forbrugernes sundhed vigtig. Det meste af vores innovationsbudget går til at skabe sunde mejeriprodukter For eksempel har vi i dag meget mindre sukker og salt i vores yoghurtprodukter og meget mindre salt i vores oste i forhold til for få år siden, siger Peder Tuborgh.

En smeltedigel

Arla har investeret i 270 mio. kr. i innovations­centret. Chefen for centret, senior vicepresident Sven Thormahlen, viser Berlingske Business rundt og forklarer:

-Udviklings­centret skal være en smeltedigel, hvor fantasien kan få frit løb, og forskere fra Danmark og resten af verden i samarbejde med forbrugere, kokke, universiteter, uddannelsesinstitutioner og forbrugere kan udvikle fremtidens føde­varer på basis af mælk og nye teknologiske standarder.

Gennem en gennemsigtig glasvæg kigger vi ned på pilotmejeriet med 50 forskellige maskiner til udvikling af ost, mælk, yoghurt, madlavning og smør. Bygningen rummer også avancerede laboratorier og et område med køkken og stue, »Consumer House«, hvor almindelige forbrugere fra Skandinavien og andre lande, i selskab med Arla-medarbejdere kan arbejde sammen om at udvikle og teste nye produkter.

Innovation via samarbejde

Sven Thormahlen, der tidligere har haft en ledende stilling i den franske mejerigigant Danones innovationsafdeling, siger om Arla Innovation Centers faciliteter:

-Virkelig innovation kommer af, at folk arbejder sammen. Her i huset sætter vi marke­ting­folk, forskere, eksperter i forbruger­trends og forbrugere sammen og lader dem komme med bud på, hvad fremtidens mejeriprodukter kan være. Det er ideer, som meget hurtigt kan afprøves på vores pilotmejeri. Alle nye produkter kan vi fremstille som prototyper, inden de i løbet af kort eller længere tid måske sendes i kommerciel produktion på Arlas mejerier og bliver solgt på markeder rundt om i verden, siger Sven Thormahlen.

Arla arbejder også sammen med forskere, ikke mindst fra Aarhus Universitet, men også fra Københavns Universitet samt ingrediens-koncernerne Chr. Hansen og Dupont.

-Finder vi et produkt, der er virkelig er interessant at lancere, sætter vi en proces i gang - fra undersøgelse af produktets potentiale til, hvor lanceringen skal ske, og hvad der skal investeres, inden vi beslutter, om produktet skal i kommerciel produktion, siger Thormahlen.

I 2050 vil der være næsten ti milliarder mennesker på kloden, der skal have mad, siger han. En langt større del af Arlas forretning vil i fremtiden ligge uden for Europa, og Arla forsker derfor i at gøre mejeriprodukterne fra Nordeuropa langtidsholdbare og egnede til lang transport.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere