Log ind

Det koster at finde de rigtige medarbejdere

  • Det koster at finde de rigtige medarbejdere
    Virksomheden Polytech i Bramming ved Esbjerg er på fire år vokset fra 35 til 250 ansatte, og det har krævet mange ressourcer at rekruttere højt uddannede og specialiserede medarbejdere, fortæller administrerende direktør Mads Kirkegaard. Arkivfoto
  • Det koster at finde de rigtige medarbejdere
    Virksomheden Polytech i Bramming ved Esbjerg er på fire år vokset fra 35 til 250 ansatte, og det har krævet mange ressourcer at rekruttere højt uddannede og specialiserede medarbejdere, fortæller administrerende direktør Mads Kirkegaard. Arkivfoto

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Virksomheden Polytech i Bramming ved Esbjerg er siden 2013 vokset fra 35 til i dag 250 medarbejdere. Beliggende i Vestjylland har særligt arbejdet med at rekruttere højt uddannede og specialiserede medarbejdere været en udfordring.Det er imidlertid lykkedes virksomheden, der hovedsageligt lever af at producere letvægtsemner af plastic til vindmølleindustrien, at skaffe de rigtige medarbejdere, men man har måttet være særdeles kreativ.Administrerende direktør Mads Kirkegaard giver her fem gode råd til arbejdet med rekruttering af højt uddannede og specialiserede medarbejdere:

1. Hav en afklaret holdning til, hvad den rigtige rekruttering vil betyde for virksomheden. Vi har som udgangspunkt sagt, at vi ikke vil lade manglen på medarbejdere bremse vores vækst. Konsekvensen af den holdning er så, at vi går meget langt for at finde den rigtige, for ellers kan vi ikke vækste. Selvfølgelig skal man ikke slække på kvalitet eller afleveringsfrister, men som vækstvirksomhed er du enormt afhængig af at have de rigtige medarbejdere.

2. Brug netværk. Dagene, da man bare kunne slå en annonce op, og så kom de rigtige ansøgere, er ovre. Særligt hvis du ligger, hvor vi gør. Derfor er det vigtigt, at du også selv er proaktiv og bruger dit og medarbejdernes netværk for at finde den rigtige. Men hvis vedkommende bor langt væk, kan du med lidt kreativitet måske få det til at fungere. Det kan være hjemmearbejdspladser, videokonferencer, fleksible arbejdstider eller noget helt fjerde.

3. Vær ude i god tid. Mange gange kan man ved at have tænkt frem i tid sikre sig en god rekruttering. Vi har flere gange formet vores ledige stilling efter en mulig medarbejder med de rigtige kompetencer. Måske havde vi tænkt os lederansvar til et job, men fundet ud af, at det havde en rigtig dygtig kandidat ikke lyst til, og så har vi ændret arbejdspladsen i stedet for medarbejderen og så lagt medarbejderansvaret over på en anden.

4. Vær kreativ. Vi er aktuelt i gang med en stor kampagne i Hamburg for at finde specialister, og viser den sig succesfuld, opretter vi en afdeling dernede i stedet for at have dem siddende i Bramming. Det kan umiddelbart lyde lidt omfattende, men hvis alternativet for os er tomme pladser, er det stadig en god løsning. Vi har oplevet, at det er lettere at flytte en polsk ingeniør til Vestjylland end én fra København.

5. Vær klar til at bruge penge. Vi gør stor brug af headhunterfirmaer, og det er selvfølgelig ikke uden omkostninger, ligesom det tager tid at finde de rigtige. Man får jo aldrig nogen garanti, men det et våben mere i jagten på den rigtige.

  • fyens.dk

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere