Log ind

Fyns Amts Avis mener: Hvis det er fakta, benægter Venstre fakta

Fyns Amts Avis mener: Hvis det er fakta, benægter Venstre fakta
Af: Chefredaktør Carsten Olsen

Det er et stort og skræmmende ansvar, regeringen påtager sig, når den nu gør en forsøgsordning med højere hastigheder på udvalgte landeveje permanent.

Fartgrænsen skal op på 18 landeveje, og blandt dem er rute 9 på Sydfyn. Her mener regeringen at have fundet fire kilometer landevej, hvor hastigheden kan sættes op fra 80 km/t til 90 km/t - uagtet fartens status som den største dræber i trafikken.

Det er et stort og skræmmende ansvar, regeringen påtager sig.

Regeringspartiet Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at "det, at fartgrænserne bliver afpasset de konkrete forhold, er med til at styrke trafiksikkerheden".

Han henviser til en rapport om Vejdirektoratets forsøgsordning med indsamling af data fra rundt regnet 100 kilometer landevej, hvor fartgrænsen i 2011 blev sat op til 90 km/t.

Rapporten konkluderer, at der er sket færre ulykker på forsøgsstrækningerne, end før fartgrænsen blev sat op. Men Kristian Pihl Lorentzen undlader samtidig at forholde sig til den næste sætning i Vejdirektoratets rapport:

"Men når man tager den samlede positive udvikling for trafikulykker i betragtning, er tallene højere end man kunne forvente".

Det er med andre ord fortsat sådan, som mange andre rapporter og trafikforskere før har konkluderet: Farten dræber. Og jo højere den er, desto flere tager den livet af.

Set i dét lys - og i lyset af den frie fortolkning af Vejdirektoratets rapport om forsøget med højere fartgrænser - må det være et tyngende ansvar, regeringen påtager sig.

Vi kan i Danmark glæde os over statistikker, hvor antallet af dræbte og kvæstede i trafikken er konstant faldende. Men det er en positiv udvikling, regeringen bringer i fare, når den med et ønske om "større frihed" slipper farten løs på landevejene.

Men om muligt endnu mere betænkeligt er det faktaresistente grundlag, hvorpå regeringen påtager sig ansvaret for en forhøjet risiko for flere alvorlige ulykker.

"Forskerne skal have lov til at have deres holdninger i fred", erklærede Venstres transportordfører således forleden i webmagasinet Videnskab.dk og tilføjede, at "det rokker ikke ved min opfattelse".

Regeringspartiets transportordfører vil ikke ligge under for forskningsresultaterne og afviser, at højere hastigheder automatisk fører til flere trafikulykker. Han henviser til "et langt liv på landevejene, og det er det, jeg bygger min opfattelse på".

Og der er naturligvis god grund til at respektere politikere, som ønsker at tage bestik af virkeligheden. Men hvis de som i dette tilfælde samtidig benægter fakta, er der det ikke.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere