Log ind
BREAKING NEWS
- Livstid for dobbeltdrab: Drabsmanden undskylder til familien og sin datter

Svendborgbanen i glemmebogen på side 37

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Svendborgbanen i glemmebogen på side 37
Af: Carsten Olsen caol@faa.dk

Det er både overraskende og skuffende, at Svendborgbanen blot er en note på side 37 i en ny, fynsk strategiplan for infrastrukturen.

Planen er lagt frem af de 10 fynske borgmestre i fællesskab. Og til manges store overraskelse er Svendborgbanen ikke blandt de projekter, borgmestrene har givet topprioritet.

Ingen, som har fulgt den offentlige debat, kan være i tvivl om, at Svendborgbanen ikke blot er Syd- og Midtfyns, men en af hele Fyns problematiske flaskehalse.

Chancen for at blive hørt er større, hvis Fyn står sammen.

Det har den været i de efterhånden mange år, hvor pendlerne på strækningen mellem Svendborg og Odense med jævne og alt for hyppige mellemrum har måttet affinde sig med forsinkede og aflyste tog.

Højlydte krav om forbedringer - som de blandt andet er kommet til udtryk i Fyns Amts Avis-kampagne "Giv os tog til tiden" - er tilsyneladende ganske vist blevet hørt i såvel DSB's hovedkvarter i København som i Transportministeriet.

En lydhørhed, som dog endnu ikke har ført til væsentlige og langsigtede forbedringer af togdriften på den omstridte regionalbane.

Derfor er det overraskende og skuffende, at Svendborgbanen ikke er med som den femte topprioritet i de fynske borgmestres strategiplan for infrastrukturen.

De fire projekter, der er topprioriteret, er et tredje spor på Den Fynske Motorvej, timemodellen med 60 minutters rejsetid fra Odense til København og Aarhus, en ny fast parallelforbindelse over Lillebælt og letbanen i Odense.

Det er alle vigtige og for den samlede fynske infrastruktur afgørende projekter. Men det er Svendborgbanen også. Og som en note på side 37 riskerer den at gå i glemmebogen.

De fynske borgmestres trafikale strategiplan kommer, netop som nye tal afslører, at et af DSB's helt store problemer på Svendborgbanen fortsat ikke er løst: Tilbagevendende forsinkelser og aflysninger i de morgentimer, hvor mange pendlere er afhængige af en stabil kollektiv transport til arbejde og skole.

Det er muligt, den generelle rettidighed på Svendborgbanen er ok. Men det er bare ikke godt nok.

Hvis pendlerne skal kunne regne med Svendborgbanen, skal togene køre til tiden - hele tiden. Og ikke kun i de stille stunder midt på dagen eller sidst på aftenen.

De fynske borgmestres strategi er i og for sig god nok.

Der kommer sjældent noget godt ud af at aflevere alenlange politiske smørrebrødssedler på Christiansborg. For den, der vil have det hele, risikerer som bekendt slet ikke at få noget.

Chancen for at blive hørt er større, hvis Fyn står sammen om at fremme trafikprojekter, som er åbenlyst vigtige og giver et godt samfundsøkonomisk udbytte.

Og det er præcis derfor, de fynske borgmestres fire topprioriteringer burde have været fem. For samfundsøkonomiens skyld og af hensyn til de tusinder af frustrerede pendlere, som fortsat døjer med en togforbindelse, de ikke kan regne med.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere