Log ind

Smagløs og uetisk markedsføring

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Smagløs og uetisk markedsføring
Af: Per Storm Madsen, psm@fyens.dk

Der er åbenbart hård konkurrence om kunderne i advokatbranchen. Så indædt er kampen om de mulige klienter, at nogle advokater nu direkte til målgruppen reklamerer for eget firmas fortræffeligheder som forsvarere i straffesager.

I fængsler og senere ude i samfundet kan dømte personer gå rundt med huer og hættetrøjer med advokatfirmaets logo, og de kan notere datoen for næste retsmøde med en af advokatens reklamekuglepenne i en af advokatens reklamekalendere.

Advokater bør stoppe uddeling af merchandise til indsatte i fængsler

Markedsføringen er lovlig, og den har Advokatnævnets godkendelse, så juridisk er de pågældende advokater på sikker grund. Men etisk er denne praksis smagløs, og ikke nok med det. Personalet i fængslerne vurderer, at den på flere måder er skadelig, og de ønsker den afskaffet, hvilket burde være nok til, at advokaterne stoppede med uddeling af merchandise til kriminelle.

Advokat Mette Grith Stage, der er meget synlig i offentligheden og aktuel på Fyn som forsvarer i den netop afsluttede sag om pengeafpresning mod tatovører, benytter merchandise som reklame. Mette Grith Stage betragter markedsføringen som en naturlig del af driften i en advokatforretning, og hun gør desuden opmærksom på, at der er tale om et liberalt erhverv.

Det sidste har hun ubetinget ret i, om end man må minde om, at andre private brancher har vedtaget en vis tilbageholdenhed. Det gælder for eksempel praktiserende læger.

Mette Grith Stage anfører også, at indsatte er myndige personer, der ikke er mere påvirkelige for reklame end andre mennesker. Derfor er det "totalt latterligt", at samfundet agerer formynder, mener hun.

Dette argument kan i høj grad diskuteres. Mange tiltalte i straffesager har psykiske problemer eller måske ligefrem en diagnosticeret psykisk lidelse. Disse sårbare mennesker i samfundets varetægt har krav på beskyttelse mod klientopsøgende advokater.

Både formand for Advokatrådets strafferetsudvalg og tillidsfolk for personalet i fængsler og arresthuse ønsker et forbud mod uddeling af merchandise. Dette ønske bør advokater - og om nødvendigt politikerne - tage alvorligt. En række episoder med vold og trusler i flere fængsler viser, at fængselsbetjentene er pressede, og hvis et merchandise-forbud kan lette presset en anelse, er der ingen grund til at tøve. Hvis der er hold i fængselsbetjentenes udsagn om, at reklametrøjer og ditto huer påvirker de indsatte og fængselsmiljøet negativt, så skal uddelingen af den slags naturligvis forbydes.

Bedst vil det være, hvis Mette Grith Stage og hendes reklamerende kolleger selv indser, at de etisk er på gale veje. Men den erkendelse synes desværre ikke lige om hjørnet, så indtil videre må man nøjes med at konstatere, at en sådan markedsføring ikke højner respekten for advokatstanden. Tværtimod.

 

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere