Log ind

Nord eller syd?: Lyt til lobbyisterne

Nord eller syd?: Lyt til lobbyisterne
Af: Lederskribent Per Storm Madsen

Der er efterhånden lagt et ganske stort pres på Folketinget i uenigheden om den nye vestfynske togstrækning. Tvisten drejer sig om linjeføringen. Nord eller syd for motorvejen eller en kombination?

Spørgsmålet er, hvor et folketingsflertal vil lægge sit lod? Vil politikerne lytte til Vejdirektoratet og lade prisen være afgørende, eller vil de købe argumenterne fra de vestfynske lokalpolitikere og områdets erhvervsliv? Hvis politikerne følger Vejdirektoratet, vil jernbanestrækningen blive anlagt syd for motorvejen, hvis de lytter til ønskerne fra Assens og Middelfart Kommuner, skal skinnerne lægges nord for.

Hvilke motiver skulle DI og det vestfynske erhvervsliv dog have til at male en vis herre på væggen uden grund?

Med borgmestrene Søren Steen Andersen (V) og Steen Dahlstrøm (S) i front, har Assens og Middelfart Byråd længe plæderet for den nordlige løsning - endda så indædt, at Søren Steen Andersen på et tidspunkt truede med obstruktion, hvis Folketinget beslutter noget andet. Det lokale erhvervsliv har i enighed bakket deres politikere op, og i går blev der lagt ekstra tryk på. Dansk Industri (DI) er gået ind i sagen og støtter nordløsningen.

DI er en stor brancheorganisation, som politikerne ikke uden videre vifter væk, og alt i alt står transportpolitikerne i Folketinget nu over for lobbyister med stor volumen. Pres fra lobbyister skal politikerne generelt være stærke nok til at affeje, men i dette tilfælde bør de slå ørerne ud.

Fra både DI og det vestfynske erhvervsliv lyder det, at en sydløsning vil hæmme en række virksomheder på forskellige måder. En virksomhed i Ejby forudser som konsekvens, at en del af produktionen må flyttes til udlandet. Andre påpeger, at de med togskinner syd for motorvejen forhindres i at udvide. Angiveligt er der altså arbejdspladser på spil.

Nu har man før oplevet, at skrækscenarier er overdrevne, og at trusler er tomme. Men hvilke motiver skulle DI, lokale erhvervsledere og borgmestre have til at male en vis herre på væggen uden grund? De er svære at få øje på.

Så er der prisforskellen. En sydlig skinneføring er billigst. Den koster 4,1 milliarder kroner. Nord for motorvejen vil de 35 kilometer skinner koste 4,5 milliarder kroner. Er denne prisforskel afgørende? Det bør den ikke være, hvis regeringen og såmænd også oppositionen for alvor prioriterer en erhvervsudvikling uden for storbyerne og deres nærområder.

Politisk er der det hår i suppen, at den nye strækning skal finansieres af Togfonden, som ikke er regeringens kop te. Bag Togfonden står Dansk Folkeparti og partierne i rød blok. Forhåbentlig vil denne finurlighed ikke føre til, at regeringen løber fra sit erklærede mål om at stimulere udviklingen i de mindre samfund.

Ikke at forglemme, så vil en sydløsning ramme flest almindelige grundejere, og også i det perspektiv blegner en beskeden prisforskel. Lad de nye højhastighedstog køre nord for motorvejen.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere