Log ind

Avisen mener: Tak for tre spor og takstnedsættelse, men ...

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Avisen mener: Tak for tre spor og takstnedsættelse, men ...
Af: Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen

Argumenter virker - også på Christiansborg. Det er den opmuntrende konklusion på de beslutninger, som regeringen og Dansk Folkeparti har truffet de seneste dage. Beslutninger, der indebærer, at Fynske Motorvej udvides så hurtigt som muligt, og at taksterne på Storebælt nedsættes med 25 procent.

Argumenterne for udvidelsen af Fynske Motorvej - en udvidelse, der blev besluttet for over syv år siden - har været talrige. Trafikken er tæt, kødannelser hverdag, antallet af ulykker voksende, virksomheder taber millioner af kroner, spildtiden er enorm. Alle disse og mange flere argumenter har været fremhævet i Stiftstidendes kampagne Tre Spor Nu i de seneste måneder.

Det er godt, at man fik erhvervskøretøjerne med i forligsteksten. Alt andet ville være en fejl.

Argumenterne for at nedsætte eller helt fjerne taksterne på Storebælt har også været talrige. F.eks. har en analyse fra Fynsk Erhverv dokumenteret, at samfundsøkonomien kan blive forbedret med over 30 milliarder kroner, hvis taksterne på Storebælt fjernes. Det er besynderligt, at skiftende regeringer og folketing gang på gang har sagt nej til at forbedre vores fælles økonomi med denne enorme sum penge.

Nu har et flertal i Folketinget imidlertid lyttet til en række af argumenterne og taget et initiativ, der bliver til gavn og glæde for Fyn og resten af Danmark. Tak for det.

Partierne bag forliget skal også have tak for, at man i al hast ændrede det oprindelige forlig i løbet af fredagen, så den kommende takstnedsættelse ikke kun kommer personbiler, men også erhvervskøretøjer til gode.

Der er nemlig brug for at forbedre vilkårene for erhvervskøretøjer på Storebælt. Dansk Industri og Fynsk Erhverv har sammen med talrige virksomheder og brancheorganisationer for bl.a. logistikvirksomheder i årevis dokumenteret, at brotaksterne er en hæmsko for den frie konkurrence, for beskæftigelsen og for den danske vækst. Derfor bør ingen dansk minister og ingen dansk politiker, da slet ikke fra borgerlig side, forhindre, at taksterne sættes ned for erhvervslivet. Derfor er det godt, at man fik erhvervskøretøjerne med i forligsteksten. Alt andet ville være en fejl.

Det er som udgangspunkt en god aftale, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti. En aftale, som gør det nemmere og sikrere at køre på Fynske Motorvej. En aftale, der gør det billigere at færdes over Storebælt.

Der er dog malurt i glædens bæger, for forliget betyder, at man endnu engang forlænger tilbagebetalingstiden på Storebælt - denne gang for at betale for takstnedsættelsen og den fynske motorvejsudvidelse. Konsekvensen er, at man atter engang udskyder det tidspunkt, hvor Danmark får fuld effekt af investeringen i Storebæltsbroen.

Der er grund til at være glad for de forbedringer af den fynske infrastruktur, som nu er på vej. Og der er samtidig grund til at være bekymret over, at politikerne fortsat opfatter Storebæltsbroen som en malkeko. Det bør den nemlig ikke være.

Mere om emnet

Se alle
10
Ikke kun for personbiler: Lastbiler og togpassagerer kommer også billigere over Storebælt

Ikke kun for personbiler: Lastbiler og togpassagerer kommer også billigere over Storebælt

7
Trafikaftale: Erhvervsliv får ikke rabat på Storebælt

Trafikaftale: Erhvervsliv får ikke rabat på Storebælt

Ærgerlig vognmand: - Lavere brotakst til lastbiler ville gavne alle

Ærgerlig vognmand: - Lavere brotakst til lastbiler ville gavne alle

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere