Log ind

Avisen mener: OB og Albani klæder hinanden

Avisen mener: OB og Albani klæder hinanden
Af: Redaktionschef Peter Hagmund-Hansen
Rettet kl. 16.03

Superligaklubben OB og bryggeriet Albani er som skabt for hinanden. Begge er store fynske virksomheder. Begge har en lang fynsk historie. Begge er dybt rodfæstet på øen. Begge har en stærk fynsk identitet. Og begge hører til blandt de allerstørste fynske brands - måske kun overgået af H.C. Andersen og Carl Nielsen.

Derfor klæder OB og Albani hinanden. Og derfor bliver det nye samarbejde mellem Fyns eneste superligaklub og Fyns største bryggeri forhåbentlig en succes.

Intet er så skønt, som når fynboer samarbejder med fynboer.

Alligevel er det klart, at OB mister noget på sponsorskiftet fra Carlsberg til Albani. Blandt andet mister OB den goodwill og prestige, der ligger i at være sponsoreret af et selskab, der også har europæiske storhold i porteføljen. Desuden - og det er formodentlig det værste - mister OB adgangen til Carlsbergs effektive markedsføringsmaskine og til ølgigantens enorme internationale netværk. Disse tre ting kommer til at koste OB på den korte bane.

Til gengæld kan OB på den lange bane forhåbentlig bruge sponsorskiftet til at få skabt et endnu stærkere fynsk netværk omkring superligaklubben og de andre forretninger, der er knyttet til Odense Sport & Event. Et sådant stærkere netværk er nemlig nødvendigt, hvis man også i fremtiden skal kunne se superligafodbold på Ewii Park, for kampen om at forblive i superligaen er benhård og kræver løbende investeringer. Og investeringer kræver sponsorer, der vil spytte i kassen, og derfor er det fint, hvis OB i endnu højere grad end nu kan finde fynsk opbakning til fynsk superligabold.

På den sportslige side har OB i årevis lagt et stort og dygtigt arbejde i at udbygge Øens Hold-samarbejdet til et niveau, hvor man på den ene side har fået skabt et fællesskab mellem storholdet OB og de mange mindre klubber rundt om på øen, mens man på den anden side har fået adgang til disse klubbers talenter. Samarbejdet er ikke originalt i den forstand, at de fleste andre klubber har tilsvarende initiativer, og samarbejdet har ikke altid været glat og uproblematisk, men det er imidlertid et glimrende forsøg på at skabe en effektiv talentudvikling.

Med den nye sponsoraftale ser det ud til, at OB går endnu et skridt i retning af at gøre klubben til et endnu renere fynsk hold. Et hold, der forhåbentlig i endnu højere grad end nu evner at finde og talentudvikle fynske fodboldspillere og i endnu højere grad end nu evner at spille bold, som fansene på Richard Møller Nielsen-tribunen vil værdsætte. De fans, der går i striw'er, taler fynsk - og nu drikker Albani.

Intet er så skønt, som når fynboer samarbejder med fynboer. Derfor bliver det nye match mellem OB og Albani forhåbentlig til gavn for både fynske fans, fynsk fodbold og Fyn som sådan.

Den først offentliggjorte leder kunne læses på den måde, at den nye sponsoraftale med Albani var økonomisk ringere for OB end aftalen med Carlsberg. Dette er ikke tilfældet, og lederen er derfor rettet. De to sponsoraftaler er økonomisk sammenliglige. Det kom frem på pressemødet tidligere onsdag.

Mere om emnet

Se alle
5
Albani tilbage i OB: - Det kan godt være, vi holdt lidt mere på pengene

Albani tilbage i OB: - Det kan godt være, vi holdt lidt mere på pengene

Carlsberg siger farvel: - Vi ønskede ikke at forlade OB

Carlsberg siger farvel: - Vi ønskede ikke at forlade OB

3
Carlsberg forlader OB: Ny hovedsponsor præsenteres på pressemøde

Carlsberg forlader OB: Ny hovedsponsor præsenteres på pressemøde

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere