Log ind
Baglandet

Det rullende Universitet på Vestfyns Gymnasium

  • Det rullende Universitet på Vestfyns Gymnasium
  • Det rullende Universitet på Vestfyns Gymnasium

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mens holdet bag den ABBA-inspirerede musical ”Daddy Who?” lægger sidste hånd på forestillingen, fik resten af Vestfyns Gymnasiums elever mandag besøg af Det rullende Universitet.

Det rullende Universitet
Det rullende Universitet er et tilbud fra Aarhus Universitet til landets gymnasiale uddannelser. Konceptet går ud på, at universitetsstuderende tager ud til et gymnasium og overtager undervisningen for en dag. Formålet er, at elever får en smagsprøve på den faglighed, man møder på universitet - samt et generelt indblik i hvordan livet som universitetsstuderende kan forme sig. Ydermere er tilbuddet også bygget op omkring, at de universitetsstuderende får erfaring med faglig formidling og undervisning i gymnasiet.

Verdens lykkeligste folk
Fælles for alle klasser var en forelæsning i kantinen ved Christian Bjørnskov, professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet. Her underviste han om Danmark som verdens lykkeligste folk. Forelæsningen demonstrerede den tydeligt akademiske tilgang til emner - der blev talt metoder, validitet og statistik. Stine, 1.Z, fortæller om oplevelsen: ”Det er jo et meget aktuelt emne, og det var egentlig rart at få lidt mere viden om lykke, og hvad det egentlig er. Det var godt, at der undervejs, blev fortalt om, hvordan forelæsninger er på universitet, så man også kunne få en idé om, hvordan det er.” Selvom forelæsningen gav indblik i universitets undervisningsformer varede det dog kun 45 minutter, og eleverne kunne derefter gå til en velfortjent spisepause.

Smerte - ven eller fjende i 2.Y?
I idrætsklassen 2.y forløb første modul under titlen ”Smerte - ven eller fjende?” Ellen L.S., som læser medicin på Aarhus Universitet, underviste om kronisk og akut smerte. Elevernes smertetær-skel blev testet - og pigerne måtte se sig slået af drengene. Olivia Conrad Riisager, 2.y, fortæller om undervisningen: ”Vi blev inddraget på en fed måde både ved hjælp af smertetesten, men også med en 'tip en 13'er' og en kahoot (interaktiv test) undervejs.”
I tredje modul var emnet træningsafhængighed. Igen var emnet ganske studieretningsrelevant og vakte nysgerrighed: ”Det er ikke noget, man til daglig går og hører om, og netop derfor var det vildt spændende! Vi så på nogle forskellige cases, og det var virkelig overraskende at se, hvor ekstremt træning kan gå hen og blive for nogle folk,” forklarer Olivia Conrad Riisager.
Dagen sluttede af med studiecafé, hvor der var mulighed for at få en god snak med de studerende om studieliv, uddannelser og universitetet.

Sproglige og naturvidenskabelige fagdage
Tirsdag og onsdag kunne gymnasiets elever boltre sig med en henholdsvis sproglig og naturvidenskabelig fagdag. Eleverne blev fordelt i hold på kryds og tværs af linjer og årgange, og her var der rig mulighed for at lære nye elever at kende - og fordybe sig i det spændende materiale. På sprogdagen repræsenterede hvert hold et land - og landene dystede mod hinanden i både kreative og sproglige discipliner. I naturvidenskabens tegn lavede eleverne både robotprogrammering, ekspertsoduko og ”gæt en lort”. Alt i alt nogle lærerige dage for eleverne på Vestfyns Gymnasium.

(Skrevet af Miriam Viuf, 1.Z, Vestfyns Gymnasium)

  • BAGLANDET

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere